چین ۱۰۰ ماهواره به فضا پرتاب می‌کند

0 994

چین می‌گوید که تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۰۰ ماهواره را در راستای توسعه برنامه‌های علمی و فنی ماهواره‌ای و شبکه، کمک‌رسانی به مقابله با بلایای طبیعی و بهره‌گیری از خدمات بیشتر اجتماعی به فضا پرتاب خواهد کرد. سازمان فضایی ملی چین (CNSA) در حاشیه اجلاس علوم هوا و فضا در این کشور گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد این کشور هم اکنون دارای ۲۰۰ ماهواره در فضاست.

چین قرار است ماهواره اکتشافات زمینی گائو فنگ-۷ (Gaofeng-7) را نیز تا پایان سال جاری میلادی به فضا پرتاب کند و برای پرتاب‌های ماهواره‌ای و فضایی خود تاکنون ۳۰۷ بار از ماهواره‌برهای لانگ مارچ (Long March) ساخت خود بهره گرفته است. چین در سال گذشته میلادی ۳۹ ماهواره و کاوشگر را به فضا پرتاب کرده که معادل یک سوم از کل ماهواره‌های پرتاب شده در دنیاست و در این جایگاه هم در رده نخست قرار گرفته است.

یو کی (Yu Qi)، از طراحان بزرگ ماهواره‌های چین، می گوید: «تا سال ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۳۸ ماهواره برای سامانه موقعیت‌سنجی بایدو (BeiDou) پرتاب خواهد شد.» انتظار می‌رود که بایدو به تدریج جای سامانه معروف موقعیت‌سنجی جی‌پی‌اس را بگیرد و ماهواره‌های مرتبط با این سامانه که عمر طولانی‌تری دارند، خدمات بیشتر و مطلوب‌تری در اختیار مشترکان قرار دهند.

با توجه به وسعت گرفتن این سامانه، روزنامه گلوبال تایمز (Global Times) ارگان حزب حاکم چین نوشته است که از سال ۲۰۱۸ میلادی مناطق گسترده‌تری تحت پوشش این سامانه موقعیت‌سنجی چین قرار خواهند گرفته و شمار مشترکان افزایش یافته است.

همزمان چین اعلام کرده است در حال کار بر روی ماهواره‌برهایی است که بتوان آن‌ها را از روی هواپیما به فضا پرتاب کرد. آکادمی علوم فضایی چین در گزارشی خاطر نشان کرده است که می‌خواهیم ماهواره‌هایی را با ماهواره‌برهای قابل پرتاب از روی هواپیما مورد استفاده قرار دهیم که مصارف هواشناسی و مقابله با بلایای طبیعی و اکتشاف منابع زمینی داشته باشند.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13471
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها