اقتصاد دولتی اجازه پیشرفت در صنعت فضایی را نمی‌دهد

0 501

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی که در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت صنعت فضایی خاطرنشان کرد که کشور ما با وجود پیشرفت مناسب در فناوری ساخت ماهواره٬ هنوز در زمینه ماهواره‌های تجاری که قادر به ارائه خدمات تلویزیونی باشند توفیقی حاصل نکرده‌ است.

محمدجواد آذری جهرمی گفت: «یک دلیل مهم اینکه نتوانسته‌ایم در صنعت فضایی پیشرفت کنیم اقتصاد دولتی و تصدی‌گری دولت است. بنابراین باید در عصر دیجیتال از دانش‌بنیان‌های خصوصی حمایت کنیم اما اقتصاد دولتی این اجازه را نمی‌دهد و حتی رای دیوان عدالت اداری بر آن شده است که صنعت فضایی باید منحصرا در اختیار دولت باشد و اجازه دستیابی بخش خصوصی را به این حوزه نداده است.» وی ادامه داد: «اگر بخواهم یک مثال برای اینکه خصوصی‌سازی ارتباطات مفید بوده است بیان کنم می‌گویم از زمانی که اپراتورهای تلفن همراه بخش خصوصی ایجاد شدند مردم توانستند سیم کارت ارزان ۵ هزار تومانی دریافت کنند اما قبل از آن به علت انحصار دولتی سیم کارت‌ها به مراتب گران‌تر بود.»

جهرمی با بیان اینکه به وسیله صنعت ماهواره‌ای می‌توانیم زمین‌های کشاورزی را آمایش کنیم و بهره‌وری کشاورزی را چندین برابر اضافه کنیم گفت: «اقتصاد فضایی یعنی همین! بنابراین اقتصاد فضایی را باید برای مردم ملموس و قابل استفاده نماییم.» وی در پایان گفت: «معیارهای شرکت‌های دانش‌بنیان دقیقا با شرکت‌های حوزه فضایی برابری می‌کند چرا که واقعا علم و فناوری تولید می‌کنند. در حال حاضر ماینرهای بیت‌کوین و ارز دیجیتال ادعا می‌کنند که ما دانش‌بنیان هستیم در صورتی که ما اصلا ادعای آنان را متوجه نمی‌شویم که یک ماینر بیت‌کوین چگونه می‌تواند دانش‌بنیان باشد در حالی که با مصرف برق‌های ارزان به انرژی کشور آسیب می‌زنند.»

منبع تهران پرس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13466
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها