آزمایش موفقیت‌آمیز چتر نجات استارلاینر شرکت بوئینگ

0 731

سیروس برزو: شرکت بوئینگ (Boeing) روز چهارشنبه اعلام کرد آزمایش پنجم و نهایی سامانه چتر نجات فضایی استارلاینر (Starliner) را به خوبی انجام داده است. در اطلاعیه این شرکت آمده است آزمایش نهایی٬ سخت‌ترین مرحله بررسی‌های قبل از پرتاب این ناو بشمار می‌رفت.

طی این عملیات که در منطقه پایگاه موشکی وایت سندز (White Sands Space Harbor) صورت گرفت، سفینه با یک بالن به ارتفاع بیش از ۱۲ کیلومتر حمل و سپس رها شد. چترها حدود چهار دقیقه کار کردند و سفینه را در همان محدوده پیش‌بینی شده فرود آوردند.

انتظار می رود بر اساس برنامه پیش‌بینی شده ناسا، اولین پرتاب این سفینه در تابستان امسال صورت گیرد.این ماموریت یک هفته‌ای بدون حضور خدمه خواهد بود و استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد پیوست. در صورتی که پرواز آزمایشی استارلاینر با موفقیت به پایان برسد، فضانورد بوئینگ٬ کریستفر فرگوسن (Christopher Ferguson)٬ و فضانوردان ناسا٬ مایکل فینک (Michael Fincke) و نیکول مان (Nicole Aunapu Mann) می‌توانند قبل از پایان سال جاری میلادی، اولین پرواز سرنشین‌دار آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام دهند.

پیش از این یک منبع در صنعت فضایی به خبرگزاری روسی ریانووستی گفته بود که پرتاب سفینه بدون سرنشین آمریکایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی از ۱۷ اوت به ۱۷ سپتامبر به تعویق افتاده و ماموریت سرنشین‌دار آن بین ۱ تا ۳۰ نوامبر صورت خواهد گرفت.

حمل کپسول استارلاینر توسط موشک اطلس-۵ (Atlas V) از مرکز پرتاب‌های فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) انجام می‌شود که در اولین مرحله این موشک، از موتور آر.دی -۱۸۰ (RD-180) روسیه٬ توسعه یافته توسط شرکت روسی فناوری‌های فضایی انرگوماش (Energomash) استفاده شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13347
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها