پرتاب ماهواره سنجشی در ماموریت جدید الکترون

0 753

شرکت نیوزلندی-آمریکایی راکت‌لب (Rocket Lab) پنج ماهواره آمریکایی را به وسیله ماهواره‌بر الکترون (Electron) طی ماموریتی که “MAKE IT RAIN” نامگذاری شد، به مدار لئو ارسال کرد. این پرتاب که هفتمین پرتاب الکترون بود یکشنبه ۸ تیر ساعت ۹:۰۰ به وقت ایران از پایگاه فضایی اوننو (Onenui) در یکی از جزیره‌های این کشور انجام شد.
مهم‌ترین محموله این پرتاب ماهواره‌ بلک‌ اسکای گلوبال-۴ (Black sky global-4) بود. این ماهواره چهارمین ماهواره منظومه ماهواره‌ای بلک‌اسکای است. بلک‌اسکای یک پروژه برپایی منظومه ماهواره‌ای سنجش از دور است که توسط شرکت‌ هوافضای آمریکایی اسپیس فلایت اینداستریز (Space flight industries) انجام می‌شود. هدف این شرکت از برپایی بلک‌اسکای جمع‌آوری اطلاعات باکیفیت به صورت زنده از زمین است.

بلک‌اسکای شامل ۶۰ ماهواره‌ می‌شود که قرار است تا پایان ۲۰۱۹ همه آن‌ها به فضا فرستاده شوند. سپس از آن‌جایی که عمر هرکدام از ماهواره‌ها ۳ سال است هر سه سال یک‌بار ماهواره‌ها تعویض خواهند شد.
ماهواره‌های بلک‌اسکای ۵۶ کیلوگرم وزن دارند و به طور مشترک توسط اسپیس‌فلایت اینداستریز و تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) ساخته شده‌اند، همچنین هرکدامشان به یک سنجشگر اسپیس‌ویو۲۴ (Spaceview-24) با قدرت تفکیک ۰.۹ تا ۱.۱ متر از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری که مدار ماهواره‌هاست مجهز هستند. این سنجشگرها ساخت شرکت هوافضا-دفاعی اکسلیس (Exlis) هستند.

دیگر محموله این پرتاب ۲ نانوتاسواره به نام پرومتئوس-۲ (Prometheus-2) متعلق به آزمایشگاه ملی لوس آلاموس آمریکا (Los Alamos National Laboratory) بود. قرار است این نانوتاسواره‌ها به همراه ۸ نانوتاسواره دیگر از سری پرومپتئوس-۲ که هنوز سه مورد آن‌ها پرتاب نشده‌ است  و پایگاه‌های پشتیبانی زمینی تشکیل یک سامانه ارتباطی بدهند و ماموریتشان را که انجام آزمایشات و تحقیق در مورد فناوری‌های ارتباطات فضایی است را انجام دهند. هرکدام از این تاسواره‌ها ۲ کیلوگرم وزن دارند و مانند دیگر ماهواره‌های این پرتاب در مدار لئو قرار گرفتند. این تاسواره‌ها که قیمتشان کمتر از صدهزار دلار است طول عمرشان به کمک ۴ آرایه خورشیدی حدود ۳ تا ۵ سال برنامه‌ریزی شده‌است. 
علاوه‌بر بلک‌اسکای و دو ماهواره پرومپتئوس ۲ نانوماهواره دیگرهم در این پرتاب به فضا پرتاب شدند که شامل ماهواره اسپیس‌بی (SpaceBEE) متعلق به شرکت آمریکایی سوارم تکنولوژی (Swarm Technologies) و ماهواره ACRUX 1 متعلق به شرکت خصوصی استرالیایی ملبورن اسپیس پروگرم (Melbourne Space Program) هستند.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13345
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها