درآمد سالانه بیش از 7 میلیارد دلاری صنعت فضایی آفریقا

0 1,295

موسسه اسپیس این آفریکا (Space in Africa) که در زمینه اخبار، داده‌ها و تحلیل بازار صنعت فضایی قاره آفریقا فعالیت می‌کند به تازگی گزارش صنعت فضایی آفریقا در سال 2019 را منتشر کرده است. این گزارش فعالیت‌های فضایی قاره آفریقا از سال 1998 تا ماه می سال 2019 را پوشش می‌دهد و بر اساس آن صنعت مذکور به درآمد سالانه 7 میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی نرخ رشد سالانه 7.3% در سال 2024 از درآمد سالانه 10 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

برنامه‌های فضایی ملی و منطقه‌ای و سیاست‌گذاری‌ها در آفریقا بسیار افزایش یافته‌اند. هم‌اکنون 19 کشور آفریقایی برنامه فضایی ملی دارند و تاسیس شرکت‌های تجاری فضایی با هدف توسعه فناوری و ارائه خدمات فضایی تسریع یافته است. تمیدایو اونیوسان (Temidayo Oniosun) موسس اسپیس این آفریکا در مورد رشد بخش فضایی در آفریقا می‌گوید: «صنعت فضایی آفریقا در حال تجربه دوره رنسانس می‌باشد. در سرتاسر آفریقا دولت‌ها مشغول به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فضایی سنگین هستند و ظرفیت قاره را برای دستیابی به قدرت ناشی از فناوری‌های فضایی افزایش می‌دهند. فناوری‌های نوین فضایی آفریقا را قادر می‌سازند تا مسائلی مهم را در زمینه کشاورزی، امنیت، مخابرات و بخش‌های دیگر حل کند. در حال حاضر بعضی کشورهای قاره فعالیت در این زمینه را آغاز کرده‌اند. در کشور مالی ماهواره‌ها به دامداران چادرنشین کمک می‌کنند که برای گله‌های خود آب پیدا کنند. در آنگولا و رواندا از ماهواره‌ها برای اتصال مدارس به اینترنت و پخش برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌شود.»

از سال 1998 تاکنون 32 ماهواره متعلق به 8 کشور آفریقایی به فضا پرتاب شده است. این کشورها عبارتند از: الجزیره، آنگولا، مصر، غنا، کنیا، مراکش، نیجریه و آفریقای جنوبی. به غیر از این 32 ماهواره ملی، موسسات آفریقایی به صورت مشترک سه پروژه ماهواره‌ای دیگر را پی‌ریزی کرده‌اند: RASCOM-QAF1، RASCOM-QAF1R و نیوداون (New Dawn). 15 ماهواره از این 35 ماهواره طی 4 سال اخیر به فضا پرتاب شدند که نشانگر روند رو به رشد آفریقا در سال‌های اخیر می‌باشد. ماهواره‌های آفریقایی شامل 14 ماهواره سنجشی، 10 ماهواره مخابراتی، 8 ماهواره آزمایش فناوری، یک ماهواره آزمایش‌های علمی، یک ماهواره آموزشی و یک ماهواره راداری نظامی است. ضمن اینکه 14 مورد از 35 ماهواره آفریقا توسط مهندسان این کشور ساخته شده‌اند.

برخی شرکت‌های غیرآفریقایی که بیشترین همکاری فضایی را با قاره آفریقا داشته‌اند عبارتند از: دفاع و فضای ایرباس (Airbus Defense and Space)، شرکت گریت وال چین (China Great Wall Industry Corporation)، انرگیای روسیه (RSC Energia)، سوری از انگلیس (Surrey Satellite Technology Ltd) و تالس آلنیا از فرانسه (Thales Alenia Space).

علاوه بر این، استارت‌آپ‌های جدید فضایی در آفریقا اخیرا بیش از 200 میلیون دلار جذب سرمایه داشته‌اند و از مجموع 8500 نفری که در صنعت فضایی آفریقا کار می‌کنند حدودا 2000 نفر در بخش‌های تجاری و غیر دولتی فعال هستند.

منبع africadaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13333
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها