ربات مکعبی ناسا برای نخستین بار در فضا به پرواز درآمد

سازمان فضایی آمریکا٬ ناسا٬ خبر نخستین پرواز مستقل یکی از ربات‌های مکعبی خود در ایستگاه بین‌المللی فضایی را تایید کرد. این ربات که بامبل (Bumble) نام دارد، در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) برای نخستین بار حرکاتی ابتدایی چون پرواز رو به جلو و چرخش را در ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام داده است. این پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز نشان داد که بامبل می‌تواند در گرانش ضعیفی که برای آن ساخته شده، کار کند.

در تست‌های بعد، این ربات مکعبی با به اجرا در آوردن حرکاتی پیچیده‌تر، آمادگی خود برای شروع کار در محیط ایستگاه فضایی را نشان خواهد داد. آن طور که به نظر می‌رسد، ربات‌های مکعبی سری آستروبی (Astrobee) ناسا سرانجام به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند. هانی (Honey) همین حالا نیز در ایستگاه فضایی مستقر است و ربات سوم که کویین (Queen) نام دارد، در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) به این ایستگاه فرستاده خواهد شد.

ناسا در نظر دارد تا از سری ربات‌های زنبوری استروبی به عنوان نیروی خدماتی استفاده کند. این ربات‌ها انجام برخی امور مربوط به نگهداری از ایستگاه را برعهده می‌گیرند تا فضانوردان بتوانند به جای فعالیت‌های روزمره، بر ماموریت‌های خود تمرکز کنند. ربات‌های مذکور به طور خاص در ماموریت‌های بلندمدت به ماه و مریخ که با محدودیت در زمان و نیرو همراه هستند کارایی خواهند داشت.

منبع خبرگزاری ایرنا