پرتاب ۲۵ ماهواره به فضا در دومین پرتاب تجاری فالکن‌هوی

0 613

اسپیس‌ایکس (Spacex) سومین پرتاب موفق فالکن‌هوی (Falcon heavy) را به انجام رساند. طی این پرتاب ۷ میکروماهواره و ۱۸ نانوماهواره به مدار لئو فرستاده شدند. این پرتاب سه‌شنبه ۴ تیر ساعت ۲۰:۰۰ به وقت ایران از پایگاه فضایی کندی در فلوریدای آمریکا انجام شد.
مهم‌ترین محموله این پرتاب 6 ماهواره کاسمیک-2 (Cosmic-2) از منظومه ماهواره‌ای کاسمیک بود. این منظومه ماهواره‌ای پروژه‌ای مشترک بین شرکت‌ تایوانی ان‌اس‌پی‌او (NSPO) و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) است. قرارداد آن بدین صورت است که پیمان‌کار ساخت ماهواره شرکت تایوانی است ولی هردو از مزایای اپراتوری ماهواره‌ها استفاده می‌کنند، هرچند مبلغ قرارداد اعلام نشده‌است. هدف این دو شرکت از برپایی این منظومه ماهواره‌ای پیش‌بینی هوا، مطالعه لایه یونوسفر و تحقیق بر روی جاذبه است.
قرار بود کاسمیک-۲، شامل ۱۲ ماهواره باشد به طوری که شش‌تای آن‌ها در مدار لئو و شش‌تای دیگر در مدار خورشید آهنگ قرار بگیرند، اما به دلیل کمبود بودجه ساخت و پرتاب ماهواره‌های مدار خورشیدآهنگ لغو شد. عمر هرکدام از ماهواره‌های کاسمیک-۲ ۵ سال برنامه ریزی‌ شده‌است، ۲۷۸ کیلوگرم وزن دارند و در مدار لئو در ارتفاع ۵۲۰ کیلومتری قرار می‌گیرند.


دیگر میکروماهواره این پرتاب سیگنوس (Cygnus) نام داشت. این ماهواره که متعلق به آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا (Air force research laboratory) است به منظور انجام سه آزمایش ساخته و پرتاب شده‌است. نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده این سه آزمایش شامل مطالعه بر روی ذرات امواج در فضا، آزمایش آب و هوای فضایی و آزمایش اثرات محیطی فضا خواهد بود. سیگنوس مانند دیگر ماهواره‌های این پرتاب در مدار لئو قرار گرفت. وزن آن ۶۰۰ کیلوگرم و عمر آن ۶ ماه تا ۱ سال اعلام شد.


به جز ۷ میکروماهواره‌ای که به آن‌ها پرداخته شد ۱۸ نانوماهواره با اهداف متفاوت و از ملیت‌های متفاوت نیز به فضا پرتاب شد که مهم‌ترین‌های آن‌ها شامل GPIM متعلق به ناسا، Oculus-ASR متعلق به دانشگاه صنعتی میشیگان (Michigan Technological University Aerospace Enterprise) و پروکس-۱ (Prox 1) متعلق به جرجیاتک (Georgia Tech) می‌شود.

این پرتاب دومین پرتاب تجاری فالکن‌هوی بود. فالکن‌هوی که توسط شرکت اسپیس‌ایکس توسعه داده شده‌است یکی ازمهم‌ترین حامل‌های سنگین در آینده صنعت پرتاب‌های ماهواره‌ای است و از بسیاری از حامل‌های رقیب خود در سراسر دنیا قوی‌تر و ارزان‌تر است. این حامل فضایی قادر به حمل محموله‌هایی تا وزن ۶۳۸۰۰ کیلوگرم به مدار لئو و ۲۶۷۰۰ کیلوگرم به مدار ژئو است. فالکن هوی همچنین قادر به ارسال محموله‌های ۱۶.۸ تنی به مریخ است.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13321
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها