گام بعدی چینی‌ها برای رقابت با جی‌پی‌اس

0 693

چینی ها دو ماهواره مخابراتی از سری بیدو (Beidou) به مدار ژئو پرتاب کردند. این پرتاب دوشنبه ۳ تیر ساعت ۲۲:۲۲ به وقت ایران از پایگاه فضایی ژیچانگ توسط ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۳بی (Longmarch-3B) انجام شد.
دو ماهواره‌ای که پرتاب شدند پس از پرتاب به منظومه ماهواره‌ای بیدو متصل می‌شوند. چینی‌ها این منظومه ‌را به منظور پوشش ناوبری جهانی برپا کرده‌اند. بیدو از سال ۲۰۰۰ کار خود را شروع کرد و هم‌اکنون خدمات خود را عمدتا در چین و همسایه‌هایش ارائه می‌دهد. بیدو نخستین بار دسامبر ۲۰۱۲ موقعیت یابی، ناوبری، زمان بندی و خدمات پیام رسانی را به کاربران غیرنظامی در چین و بخش‌هایی از منطقه آسیا و اقیانوس آرام آغاز کرد.بر اساس برنامه ریزی، از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۰، چین ۱۱ ماهواره بیدو ۳ و یک ماهواره بیدو ۲ پرتاب خواهد کرد و ضمن تقویت خدمت به مناطق آسیا و اقیانوس آرام، توانایی خدمت رسانی جهانی سامانه بیدو را نیز افزایش خواهد داد. 
این دو ماهواره بیدو-۳آی (Beidou-3I) و بیدو-۳جی (Beidou-3G) نام دارند. هردو آن ها مجهز به آنتن‌های آرایه فازی و تعداد نامشخصی ترانسپاندر‌های باند سی و اس‌ال (S/L-Band,C-Band) هستند. بیدو-۳آی ۴۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و عمر‌ش ۸ سال برنامه‌ریزی شده‌است اما بیدو-۳جی با ۴۲۰۰ کیلوگرم وزن٬ قرار است ۱۰ سال عمر کند.

منبع spacelaunchschedule
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13317
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها