تلسکوپ فضایی جیمز وب در آستانه خطرناک‌ترین آزمایش زمینی

0 1,665

تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) در آستانه انجام آخرین آزمایش‌های تکمیلی برای پرتاب به فضا در سال ۲۰۲۱ قرار دارد تا در آینده‌ای نه چندان دور جانشین تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) شود.

کارشناسان اعلام کرده‌اند تلسکوپ فضایی جیمز وب در آستانه تکمیل نهایی و ارسال به فضاست؛ این تلسکوپ فضایی که ساخت آن یکی از چالش‌برانگیز‌ترین پروژه‌های فضایی بوده است توانسته مقاومت خوبی در برابر نوسان‌های شدید دمایی و تحمل وضعیت خلاء در فضا از خود نشان دهد و دانشمندان امیدوار هستند مطابق برنامه ریزی‌ها این تلسکوپ در سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود.

افزون بر هزینه‌های بالای ساخت، چندی پیش به دلیل استفاده از نوعی چسب اشتباه برای اتصال بخش‌های مختلف و آینه‌های تلسکوپ٬ ادامه ساخت پروژه با چالش شدید مواجه شد. یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان ساخت تلسکوپ برای تیم طراح پیش آمد گم شدن برخی قطعه‌های بسیار کوچک درون تلسکوپ بود که سبب شد روزانه یک میلیون دلار هزینه برای خارج کردن قطعه‌ها هزینه شود.
 
کارشناسان به تازگی آینه‌های تلسکوپ را در وضعیت شبیه‌سازی درجه حرارت منفی ۲۴۹ درجه سلسیوس قرار داده‌اند تا وضعیت استحکام و عملکرد آن را بررسی کنند.

بنا بر پیش بینی‌ها قرار است پس از پرتاب به فضا در سال ۲۰۲۱ تلسکوپ فضایی جیمز وب جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود.
 
در ساخت تلسکوپ جیمز وب از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده شده و دارای آینه‌هایی متصل به هم است که در نهایت تشکیل یک آینه بزرگ را می‌دهند. به دلیل ظاهر ویژه و خاص این تلسکوپ، قرار دادن آن در یک موشک فضایی مناسب که بتواند تلسکوپ را حمل کند یکی از چالش‌های پیش روی دانشمندان است به همین دلیل آن‌ها نوعی طراحی برای تلسکوپ در نظر گرفتند که در فضا از نظر ظاهری دگرگون شود و در نهایت شکل نهایی خود را به دست آورد، مشابه هنر اریگامی که برای طراحی اشیا و دگرگون کردن شکل آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
کارشناسان اعلام کرده اند نوع خاصی از طراحی را برای تلسکوپ در نظر گرفته‌اند که بتواند از تجهیزات و آینه‌های آن در برابر تابش‌های اشعه‌های کیهانی و خورشید محافظت کند تا ماموریت خود را به درستی انجام دهد.

تیم سازنده تلسکوپ جیمز وب اعلام کرده‌اند هنوز آزمایش‌های تکمیلی برای اطمینان از عملکرد مناسب تلسکوپ باقی مانده است. یکی از این آزمایش‌ها قرار گرفتن در معرض حرکت و تکان‌های شدید و شبیه‌سازی فضا از نظر اشعه‌های کیهانی است تا دانشمندان اطمینان حاصل کنند که تلسکوپ در زمان پرتاب دچار آسیب نشود.
 
فرآیند آزمایش تلسکوپ فضایی جیمز وب در آزمایشگاهی در هوستون در دست اجراست. در این آزمایشگاه٬ تلسکوپ در معرض آزمایش شبیه سازی خلاء و قرار گرفتن در معرض گرما و ضربه در زمان پرتاب قرار خواهد گرفت.
 
پس از موفقیت در تمامی آزمایش‌ها تلسکوپ فضایی جیمز وب برای پرتاب به گویان (Guiana) فرانسه منتقل خواهد شد و از آنجا با استفاده از ماهواره‌بر آریان ۵ (Ariane 5) به فضا فرستاده می‌شود.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13314
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها