کاوشگر کنجکاوی مقادیر زیادی گاز متان در مریخ کشف کرد

مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) در حین یکی از عملیات‌هایش روی سطح این سیاره موفق به کشف سطوح بالایی از گاز متان شده است. این کشف روز چهارشنبه طی یک اندازه‌گیری رخ داد که توسط محققان ناسا کنترل می‌شد. دستاورد اخیر می‌تواند به این معنا باشد که حیات در مریخ ممکن است به شکل میکروبی زیر سطح این سیاره در جریان باشد.

این اولین باری نیست که در مریخ متان کشف می‌شود

متان معمولا با غلظت بالا در اتمسفر زمین موجود است، این گاز که در نتیجه فعالیت موجودات زنده تولید می‌شود دانشمندان را بر آن داشته تا با بررسی دقیق‌تر منطقه متوجه شوند آیا منشا این گاز حیات میکروبی زیر سطحی در سیاره سرخ بوده است یا خیر. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود احتمالا نتیجه این تحقیقات به زودی به دستمان خواهد رسید.

حیات در مریخ

هر مقداری از گاز متان که توسط کاوشگر کنجکاوی کشف شود برای دانشمندان نشانی از حیات در مریخ خواهد بود، زیرا اگر داده‌های به دست آمده دقیق باشند نشان می‌دهند این گاز اخیرا توسط یک موجود زنده تولید شده است، وگرنه در مدت زمانی کوتاه تجزیه می‌شد. با این همه٬ گاز متان صرفا توسط موجودات زنده تولید نمی‌شود و صرفا ممکن است پس از مدت‌ها از سطوح زیرین این سیاره آزاد شده باشد.
این اولین باری نیست که دانشمندان روی سطح این سیاره گاز متان کشف می‌کنند، اما این بار غلظت گاز از همیشه بیشتر بوده است. علاوه بر این٬ داده‌های به دست آمده توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا نیز تایید شده‌اند. به خاطر داشته باشید این اولین باری نیست که مدارکی دال بر وجود حیات خارج از جو زمین کشف می‌کنیم، اما تاکنون هیچ کدام از آن‌ها به اندازه‌ای قوی نبوده‌اند که وجودش را ثابت کنند.

منبع خبرگزاری برنا