معرفی نویسندگان ادبیات علمی تخیلی: ژول ورن(Jules Verne)

0 720

ژول گابریل ورن (۱۹۰۵–۱۸۲۸) نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود. او بیشتر به دلیل نگارش رمان‌های علمی و تخیلی شناخته می‌شود. ژول ورن در هشتم فوریه (۱۸۲۸) در یک خانواده مرفه در منطقه بندری شهر نانت فرانسه متولد شد. به خواست پدرش تحصیلاتش را در رشته حقوق به پایان برد، اما ذوق نمایشنامه‌نویسی و رمان‌نویسی او را بر آن داشت که کم‌کم به سوی ادبیات کشیده شود. از جمله آثار مشهور ورن کتاب از زمین تا کره ماه است. این اثر که در فارسی بیشتر به سفر به ماه معروف است  در سال ۱۸۶۵ به چاپ رسیده‌ است.
ژول ورن از کودکی ذهنی خیالپرداز داشت و از این استعدادش برای نگارش آثار علمی تخیلی بهره برد. او همچنین به مطالعه‌ی کتب علمی و کاربرد آنها علاقه ی زیادی داشت. پایان داستان‌هایش در ابتدا معمولا غم‌انگیز بودند اما همکاری با مجلات و ناشرین متعدد او را بر آن داشت تا پایان داستان‌ها را مخاطب پسندتر کند و همچنین از حجم محتوای محض علمی بکاهد.
از سال ۱۹۷۹ تاکنون، او در رتبه‌ی دومین نویسنده‌ای قرار دارد که آثارش بیش از همه به زبان‌های گوناگون جهان ترجمه شده است. آگاتا کریستی(Agatha Christie) در رتبه‌ی اول و ویلیام شکسپیر(William Shakespeare) در رتبه‌ی سوم قرار دارند. در ابتدا بسیاری آثار ژول ورن را تنها مختص کودکان و نوجوانان می‌پنداشتند تا اینکه منتقد و نویسنده‌ای به نام مارسل موره (Marcel Moré) چندین کتاب و رساله درباره آثار ورن نوشت و آنطور که شایسته بود او را به دنیا معرفی کرد. مارسل موره در دو کتاب: «ژول ورن بسیار شگفت‌انگیز» (۱۹۶۰) و «اکتشافات ژول ورن» (۱۹۶۳) ژول ورن را به دنیا شناساند و از آن به بعد دوستداران ادب با نظر جدی‌تری به ژول ورن می‌نگرند. معرفی و تحلیل آثار ژول ورن خود می‌توان موضوع یک مجلد تمام باشد.

یکی از شاهکارهای ژول ورن کتاب سفر به ماه است چرا که او قبل از این که
بشر موفق به سفر به ماه شود، کتاب را نوشته‌ است. از آن زمان که انسان
ماه را به عنوان کره‌ای دیگر شناخت، آرزوی پرواز به آن همیشه وجود داشت اما سال‌های بسیاری نیاز بود. حتی از زمانی که
ژول ورن در داستان خود انسان را به ماه رساند نیز مدت‌ها گذشت تا بالاخره
این رؤیای انسان به حقیقت پیوست.

بی‌شک او یکی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در حوزه‌ی ادبیات علمی تخیلی است. بسیاری ژول ورن و اچ جی ولز(H. G. Wells) را پدران ژانر علمی تخیلی برمی‌شمرند. او در بسیاری از داستان‌هایش مطالب علمی و فناوری‌هایی را که نوظهور بودند و یا هنوز ابداع نشده بودند را مطرح می‌کرد.  ژول ورن حدود هشتاد داستان بلند و کوتاه و رساله پژوهشی و مقاله نوشته ‌است و در عصری که ده‌ها نویسنده مشهور دیگر زندگی می‌کردند، موفق شد جایگاه خود را به عنوان نویسنده‌ی ژانر علمی تخیلی تثبیت کند و بتواند با درآمد حاصل جایگاه قابل اطمینانی را از نظر رفاهی برای خود فراهم کند. همچنین او با پیش‌بینی‌های ارزنده‌اش، چراغ راهنمای نوآوران و دانشمندان در سال‌های بعد شد. از جمله مشهورترین آثار دیگر ژول ورن می‌توان به سفر به اعماق زمین، بیست هزار فرسنگ زیر دریا، دور دنیا در هشتاد روز، جزیره اسرارآمیز، میشل استروگف، جزیره‌ای در آتش و … اشاره کرد.
 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13300
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها