ایده‌ای خارق‌العاده برای زندگی فضانوردان در سیاره مریخ

0 977

فضانوردانِ راهی سیاره مریخ در آینده خانه‌هایی طراحی شده با چاپگر سه بعدی از جنس سنگ بازالت آتش‌فشانی خواهند داشت. کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند یکی از طرح‌های مربوط به خانه‌های چاپ شده با چاپگر سه بعدی مخصوص زندگی فضانوردان در سیاره مریخ٬ جزو طرح‌های برتر و انتخابی معرفی شده که جایزه ۵۰۰ هزار دلاری ناسا را به دست آورده است.

طرح برتر انتخابی ناسا برای زندگی فضانوردان در سیاره مریخ دارای ویژگی‌هایی چون ظاهر زیبا و منحصربه فرد، دارا بودن چندین طبقه، محل کافی برای استقرار خدمه سفینه و حتی پنجره‌هایی برای دیدن مناظر سیاره سرخ است. در ساخت این خانه از مواد اولیه‌ای که بخش زیادی از آن‌ها جزو مواد طبیعی در سیاره مریخ است استفاده می‌شود.
 
به گفته دانشمندان پس از ارسال انسان‌ها به سیاره سرخ٬ اولین چالش محل زندگی آن‌هاست که دارای ویژگی‌های ایمن و طراحی جذاب برای زندگی باشد.

مسابقه برای طراحی خانه با استفاده از چاپگر‌های سه بعدی برای زندگی در سیاره سرخ از سال ۲۰۱۰ به وسیله ناسا شروع شد و اکنون برترین طرح انتخاب گردیده است.

ویژگی ساخت خانه‌ در سیاره مریخ

در ساخت خانه در سیاره مریخ مسائل مختلفی ازجمله موارد استفاده، دوام ساختار، چگونگی ساخت و زیبایی مد نظر بوده است. سیاره مریخ دارای جوی منحصربه فرد بوده و در آن صد‌ها میلیون سال پیش آتش‌فشان‌های فعال وجود داشته است و همین موضوع سبب فرسوده شدن خاک سیاره شده است. برای ساخت خانه در سیاره مریخ ابتدا باید یک ربات مخصوص چاپ سه بعدی مصالح به آنجا حمل و مستقر شود. مواد اولیه باید در اختیار ربات قرار گیرد تا بتواند به ساخت خانه و پناهگاه برای فضانوردان بپردازد.

تیم برنده پروژه ساخت خانه سه بعدی در سیاره مریخ نمونه‌ای کوچک از خانه را در آزمایشگاه طراحی کردند که چاپ آن بیش از ۳۰ ساعت به طول انجامید.
 
کارشناسان اعلام کرده‌اند برای ساخت خانه با چاپگر سه بعدی در سیاره مریخ هیچ گونه کمک انسانی نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ربات‌ها پیش از انسان‌ها به این سیاره سفر خواهند کرد و کل فرآیند ساخت خانه باید به صورت مستقل از حضور انسان انجام شود.
 
کارشناسان برای ساخت خانه از کامپوزیت بازالت استفاده کردند که به گفته محققان ماده‌ای اثربخش در برابر اشعه‌های خطرناک کیهانی در سیاره مریخ است.

به گفته کارشناسان فردی که در آینده در سیاره مریخ زندگی کند تا ۵۰۰۰ بار بیش از زندگی برروی سیاره زمین در معرض اشعه‌های کیهانی قرار می‌گیرد.
 
این میزان قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کیهانی کافی است تا فرد به بیماری سرطان مبتلا شود و به گفته کارشناسان حتی امکان دارد پیش از رسیدن به سیاره سرخ و در طی مسیر اولیه جان خود را از دست دهد.
کارشناسان اعتقاد دارند افزون بر آسیب به سلامت جسمانی فضانوردان، آسیب به سلامت روان نیز یکی از چالش‌های پیش روی برای ارسال فضانوردان به سیاره مریخ است.

 

این خانه‌ها باید ظاهری نسبتاً مشابه خانه‌های زمینی داشته باشند تا سبب افزایش روحیه و ایجاد شادی در فضانوردان شوند. همچنین امکاناتی که درخانه‌ها نصب خواهد شد باید پاسخگوی سلامت روان فضانوردان باشد. کارشناسان٬ بازه زمانی اقامت و زندگی فضانوردان درسیاره مریخ را حدود ۸ ماه اعلام کرده‌اند که دراین بازه زمانی امکان آسیب به سلامت روان فضانوردان وجود دارد و باید راهکارهایی برای حفظ سلامت آن‌ها اندیشیده شود.

در جدیدترین طراحی خانه در سیاره مریخ مواردی چون آزمایشگاه علمی، گل‌خانه مخصوص رشد گیاه، آشپزخانه، باغ، حمام، سالن اجتماعات، مرکز ورزشی و تفریحی و اتاق‌های خواب وجود دارد. این خانه‌ها دارای پنجره‌هایی ویژه هستند که فضانوردان می‌توانند فضای اطراف خانه و سطح سیاره را مشاهده کنند.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13288
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها