معرفی آثار سینمایی علمی تخیلی: نقشه ۹ از فضای بیرونی ۱۹۵۹(Plan 9 from Outer Space)

0 1,222

فیلم سینمایی نقشه ۹ از فضای بیرونی، اثری مستقل در ژانر علمی تخیلی است که در سال ۱۹۵۹ توسط اد وود(Ed Wood) نوشته، تهیه، کارگردانی و تدوین شده است. در این فیلم بازیگرانی همچون جئورجی والکات(Gregory Walcott)، مونا مکینون(Mona McKinnon)، تور جانسون(Tor Johnson)، و وامپایرا یا مایلا نورمی(Maila Nurmi) بازی می‌کنند و جرون کریسول(Jeron Criswell) راوی فیلم است.
همچنین بلا لوگوسی(Bela Lugosi) در این فیلم حضور افتخاری دارد(بازیگر مشهور فیلم های دراکولا)، اما به دلیل مرگش در حین فیلمبرداری، نقشش کمرنگ است و عملا هیچ دیالوگی ندارد. بنابراین این فیلم را آخرین اثر در کارنامه‌ی این بازیگر مشهور مجارستانی می‌دانند. داستان فیلم مرتبط با فرازمینی‌هایی است که قصد دارند از ساختن سلاحی نابودگر(که تمام گیتی را از بین خواهد برد) توسط انسان‌ها جلوگیری کنند. این موجودات فضایی نقشه‌ شماره‌ی 9 را اجرا می‌کنند، طرحی برای زنده کردن مردگان زمین، که در فیلم با عنوان غول‌ها از آنها یاد می‌شود. فرازمینی ها امیدوارند با ایجاد هرج و مرج در سیاره زمین، انسان‌ها وادار شوند به حرف آنها گوش دهند. در غیر این صورت، موجودات فضایی بشریت را با ارتش غول‌ها نابود خواهند کرد. عنوان اصلی فیلم سارقان مقبره‌ها از فضای بیرونی بود اما از آنجایی که حامیان مالی فیلم با این عنوان مخالفت کردند(چون از انجمن‌های دینی و کلیسا بودند) عنوان نقشه ۹ از فضای بیرونی انتخاب شد. نام سیستم عامل “پلان ۹” محصول آزمایشگاه‌های بل نیز برگرفته از نام این فیلم است. فیلم بودجه‌ی بسیار پایینی داشت و بسیاری از منتقدان نظرات منفی نسبت به آن ارائه دادند.
به دلیل مرگ بلا لوگوسی در حین فیلمبرداری، تور جانسون بازی او را ادامه داد. او قدش بسیار بلندتر از لوگوسی بود و این مسئله باعث نقدهایی بر فیلم شد. در صحنه‌هایی که جانسون به جای لوگوسی ظاهر ‌می‌شد مجبور بود چهره‌اش را با شنل بپوشاند.  این فیلم در سال ۱۹۵۹ اکران خصوصی شد.
فیلم تا سال ۱۹۸۰چندان شناخته شده نبود، تا اینکه در این سال منتقد سرشناس سینمایی مایکل مدود به آن تاخت و همین باعث جلب توجه عمومی به این اثر شد. شایعاتی در مورد فیلم وجود دارد مبنی بر اینکه کارگردان از قالپاق ماشین و ماهیتابه به عنوان بشقاب پرنده استفاده کرده است، اما در حقیقت وسیله‌ی مورد استفاده اد وود، اسباب بازی کودکان بوده است!
فیلم “نقشه ۹ از فضای بیرونی” در سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها در حال حاضر نمره‌ی ۴ از ۱۰ را دریافت کرده است و روتن تومیتوز با بررسی نظرات ۳۶ منتقد، اعلام کرده که ۶۷٪ آن‌ها نظر مثبت راجع به فیلم داشته‌اند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13286
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها