استارت‌‌آپی برای جمع آوری زباله‌های فضایی

0 839

دولت کانادا از سامانه‌های ماهواره‌ای جدید که از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای ارائه اطلاعات در دسترس درباره زمین و زباله‌های فضایی در مدار زمین استفاده می‌کنند، حمایت می‌کند.

پشتیبانی از شرکت‌های کانادایی به استارت‌آپ‌های این کشور کمک می‌کند تا بتوانند بر سر توافقات اولیه خدمات با ایالات متحده و بریتانیا و سایر کشورها مذاکره کنند.

استوارت بین (Stewart Bain)، مدیرعامل شرکت نورث‌استار (NorthStar) می‌گوید: «با توجه به میزان زیاد فعالیت در فضا و افزایش نگرانی از وجود خطرات ناشی از زباله‌های فضایی سرگردان برای ماهواره‌ها، علاقه شدید بین‌المللی به این پروژه وجود دارد. طبق برآوردها حدود ۶۰۰ هزار قطعه زباله و اجرام فضایی در مدار زمین شناور هستند.»

ایالات متحده و سایر دولت‌ها چنین اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنند، اما برای تجاری شدن این کار باید اطلاعات به سرعت در دسترس قرار بگیرد. پیش‌بینی کارشناسان این است که اقتصاد «فضای جدید» بیش از یک تریلیون دلار در سال ارزش دارد.

بین گفت: «این توافق ما را در موقعیتی قوی برای کار با ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورها برای دریافت خدماتمان قرار می‌دهد.» به گفته او، دولت کانادا و کبک، هرکدام تاکنون ۱۳ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این پروژه شامل شرکت‌های تله‌سیستم اسپیس (Telesystem Space) در مونترال، آژانس فضایی اروپا (ESA)، شرکت فرانسوی تالس (Thales Group) و شرکت ایتالیایی لئوناردو (Leonardo) هستند.

سامانه پیشنهادی نورث‌استار برای این پروژه، راه‌اندازی یک منظومه جدید از ماهواره‌های کوچک در سال ۲۰۲۱ است که از عکس برداری‌های مکرر، سنسورهای مادون قرمز و نوری برای نظارت و تجزیه و تحلیل اکوسیستم زمین و مدارش به طور مداوم استفاده می‌کند. این سامانه از تحلیل ابرداده‌ها و هوش مصنوعی برای اندازه‌گیری مقدار زیادی از اطلاعات درباره بقایای فضایی و اشیا دیگر استفاده خواهد کرد.

ویلبر راس (Wilbur Ross)، وزیر بازرگانی امریکا، هفته گذشته در نمایشگاه فضایی پاریس همه کشورهایی را که در فضا فعالیت می‌کنند تشویق کرد که با همکاری هم مسائل مشترک مانند زباله‌های فضایی که می‌تواند تجاری سازی فضا را از بین ببرد ادامه دهند. به گفته او زمانی که دیدگاه جایگزین در مورد آینده فضا وجود دارد، مشارکت در جهان مهم است.

از طرفی هم پایداری طولانی مدت عملیات در فضا برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله خدمات بانکداری و سرویس جی‌پی‌اس ضروری است که این کار اهمیت تجزیه و تحلیل زباله‌های فضایی را بیشتر می‌کند.

منبع تی نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13278
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها