1398/03/26

علت نادر بودن رعد و برق در مریخ چیست؟

دانشمندان در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که برای نخستین بار شواهدی از رعد و برق در طوفان گرد و غبار در مریخ یافته‌اند. از آنجا که طوفان گرد و غبار به طور مکرر در مریخ رخ نمی‌دهد، حتی با استفاده از داده‌های فضاپیمای مریخ اکسپرس (Mars Express spacecraft) متعلق به آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) و آرایه...
علت نادر بودن رعد و برق در مریخ چیست؟

دانشمندان در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که برای نخستین بار شواهدی از رعد و برق در طوفان گرد و غبار در مریخ یافته‌اند. از آنجا که طوفان گرد و غبار به طور مکرر در مریخ رخ نمی‌دهد، حتی با استفاده از داده‌های فضاپیمای مریخ اکسپرس (Mars Express spacecraft) متعلق به آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) و آرایه تلسکوپ آلن (Allen Telescope Array) در کالیفرنیا نیز نمی‌توان رعد و برق مریخ را شناسایی کرد. این به آن معنا است که رعد و برق بر خلاف زمین در سیاره سرخ به ندرت رخ می‌دهد که در این مطالعه جدید، محققان علت این موضوع را دریافتند.

طی این مطالعه، پژوهشگران از ذرات سنگ‌های آتشفشانی تاریک به نام بازالت (basalt) که در سطح مریخ رایج هستند، استفاده کرده تا شرایطی را ایجاد کنند که می‌تواند موجب رعد و برق در طوفان گرد و غبار شود. آنها ذرات کروی بازالت را که پهنای آنها حدود یک تا دو میلی‌متر است روی یک صفحه گذاشتند و این صفحه پس از آن به مدت ۳۰ دقیقه شروع به لرزش کرد تا یک بار الکتریکی از طریق آنچه که اثر برق مالشی (triboelectric effect) نامیده می‌شد، ایجاد کنند. اثر برق مالشی نوعی الکتریسیته تماسی است که در آن ماده‌ای خاص در تماس با ماده‌ای دیگر باردار می‌شود.

محققان طی این آزمایش، فشار هوا را از ۰.۰۳ میلی‌بار تا ۸۰ میلی‌بار تغییر دادند. در مریخ، فشار متوسط هوا شش میلی‌بار است که این مقدار در بلندترین آتشفشان‌ها کمتر از یک میلی‌بار و در عمیق‌ترین دره‌ها ۱۰ میلی‌بار است. آنها غلظت ذرات بازالت را از این صفحه برای اندازه‌گیری سطوح شارژ خود استخراج کردند.

محققان دریافتند زمانی که فشار هوا کم است، ذرات بازالت به سختی می‌توانند بار الکتریکی را جمع‌آوری کنند. بار الکتریکی ذرات آزمایش شده در محدوده فشار هوای مریخ حداقل پنج برابر نسبت به بالاترین فشار هوا در طول آزمایش کمتر بود که این موضوع باعث شد تا رعد و برق با فرکانس و انرژی کمتری در مریخ رخ دهد. در زمین، میانگین فشار جو در سطح دریا حدود ۱۰۰۰ میلی‌بار است.

گرهارد ورم (Gerhard Wurm)، دانشمند سیاره‌ای از دانشگاه دیزبورگ-اسن (University of Duisburg-Essen) در آلمان، گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد اثر برق مالشی تنها در ذراتی به اندازه ذرات شن و ماسه و با فشار اتمسفر کم عمل می‌کند.» یافته‌های این مطالعه در مجله ایکاروس (Icarus) منتشر شد.

کاوش‌های فضایی | آموزش |

نظر شما
اخبار مرتبط

دلیل خشک شدن تدریجی مریخ کشف شد

1398/02/29
دانشمندان کشف کرده‌اند سوراخی در لایه میانی اتمسفر مریخ وجود دارد که سبب می‌شود مقدار زیادی از آب سیاره به فضا برود. بقیه آب نیز در قطب‌های مریخ تجمیع می‌شوند. سوراخی در اتمسفر مریخ وجود...

تپه‌های شنی مریخ به طور عجیبی در حرکت هستند

1398/03/11
دانشمندان با مشاهده و مقایسه تصاویری از تپه‌های شنی مریخ دریافتند که این تپه‌ها به طور عجیبی در حرکت هستند. آن‌ها با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا و همچنین...

پربازدیدکننده ترین خبر

گامی دیگر در راستای نخستین پرتاب تجاری پاکسازی زباله‌های فضایی

شرکت آسترواسکیل (Astroscale) به تازگی اعلام کرده است که با پایان یافتن مراحل بازبینی طراحی و آزمایش زیرسامانه‌ها، وارد فاز مونتاژ، ادغام و تست (AIT) ماموریت السا-دی (ELSA-d) شده است. السا-دی نخستین ماموریت غیر دولتی پاکسازی زباله‌های فضایی در جهان است و در مدار LEO فعالیت خواهد کرد. این ماموریت شامل دو سازه فضایی ۱۸۰ و ۲۰ کیلوگرمی می‌باشد. طی این ماموریت، سازه بزرگتر با نام سرویسر (Servicer)، سازه کوچک‌تر با نام کلاینت (Client) را به طور متناوب آزادسازی و با آهنربا جذب می‌کند تا فناوری‌های لازم برای پاکسازی زباله‌های فضایی از جمله جست و جو، شناسایی، جذب و از مدار خارج کردن را به اثبات برساند. مزیت السا-دی نسبت به ماموریت‌های پاکسازی زباله فضایی در گذشته این است که زباله‌ها را به صورت نیمه‌خودکار جذب می‌کند. با نصب سازه کلاینت بر روی سرویسر در اوایل سال ۲۰۲۰، طبق برنامه‌ریزی‌ها السا-دی توسط حامل فضایی سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب خواهد شد.