1398/03/27

انقلابی در ساخت موتور ماهواره‌بر

یک موتور ماهواره‌بر نوآورانه هواتنفسی به تازگی آزمایش‌های بازبینی طراحی سازمان فضایی اروپا (ESA) را با موفقیت گذرانده و برای تست‌های اصلی طی 18 ماه آینده آماده می‌شود. موتور ماهواره‌بر هواتنفسی سینرژتیک با نام اختصاری سابر (SABRE) که در شرکت بریتانیایی ری‌اکشن انجینز (Reaction Engines) در حال توسعه می‌باشد،...
انقلابی  در ساخت موتور  ماهواره‌بر

یک موتور ماهواره‌بر نوآورانه هواتنفسی به تازگی آزمایش‌های بازبینی طراحی سازمان فضایی اروپا (ESA) را با موفقیت گذرانده و برای تست‌های اصلی طی 18 ماه آینده آماده می‌شود.

موتور ماهواره‌بر هواتنفسی سینرژتیک با نام اختصاری سابر (SABRE) که در شرکت بریتانیایی ری‌اکشن انجینز (Reaction Engines) در حال توسعه می‌باشد، قادر خواهد بود که بین دو حالت تغییر وضعیت دهد. در هنگام استفاده به عنوان موتور هواپیما، سابر از اکسیژن داخل اتمسفر استفاده کرده و در حالت استفاده به عنوان موتور ماهواره‌بر، هیدروژن مایع را به عنوان سوخت با یک اکسیدایزر وارد فرایند احتراق کرده و نیروی پیشران تولید می‌کند. این فناوری که مشخصا برای پروازهای فضایی زیرمداری و سفرهای فراصوت بین قاره‌ای کاربرد دارد، ممکن است انقلابی در صنعت حمل و نقل فضایی به وجود آورد.

انقلابی  در ساخت موتور  ماهواره‌بر

موتور سابر تا قبل از رسیدن به ارتفاع 25 کیلومتری سطح زمین از هوای اتمسفریک تنفس می‌کند و سپس از این ارتفاع به موتور ماهواره‌بر تغییر وضعیت می‌دهد. بدین ترتیب ماهواره‌برها یا هواپیماهای فضایی نیاز به حمل اکسیژن کمتری خواهند داشت و در نتیجه سبک‌تر و ارزان‌تر ساخته خواهند شد. علاوه بر این، قرار است قابل استفاده مجدد طراحی شود که در این صورت باز هم مقرون به صرفه‌تر می‌شود.

مارک فورد (Mark Ford) مدیر بخش مهندسی پیشرانش سازمان فضایی اروپا می‌گوید: «نتایج مثبت ارزیابی اولیه ما نقطه عطف مهمی را در طراحی موتور سابر نشان می‌دهد. این ارزیابی تایید می‌کند که نمونه آزمایشی این موتور انقلابی آماده پیاده‌سازی است.»

شرکت ری‌اکشن انجینز در گذشته 10 میلیون یورو از سازمان فضایی اروپا و 60 میلیون یورو از دولت بریتانیا برای تامین بودجه لازم به منظور توسعه این فناوری دریافت کرده بود. علاوه بر این سازمان ESA برای اعتبارسنجی یک مرحله مهم از موتور به نام پیش خنک‌کننده (precooler) به این شرکت کمک کرده است. این مرحله وظیفه خنک کردن جریان هوای داغی را که در سرعت‌های ابرصوت وارد موتور می‌شود بر عهده دارد.

به گفته ریچارد وارویل (Richard Varvill) یکی از محققان ری‌اکشن انجینز، یکی از مهم‌ترین مزایای موتور سابر، مدولار بودن آن است. بدین ترتیب می‌توان هرکدام از اجزای اصلی آن را به صورت جداگانه در معرض آزمایش زمینی با شرایط کاملا مشابه پرواز در ارتفاع 25 کیلومتری با ماخ 5 قرار داد. سازمان فضایی اروپا می‌گوید ماهواره‌برهای مجهز به موتور سابر می‌توانند تا 50% سبک‌تر از ماهواره‌برهای فعلی ساخته شوند و نرخ استفاده مجدد بسیار بالاتری داشته باشند. در ویدیو زیر نحوه کار این موتور به صورت خلاصه قابل مشاهده است:

منبع: Space
سازمان ها | Reaction Engines | ESA
افراد | Mark Ford | Richard Varvill

ماهواره‌بر و پرتاب | فناوری‌های نوین |

نظر شما
اخبار مرتبط

آزمایش موتوری غول‌آسا برای ارسال فضانوردان به ماه

1398/01/21
اواخر هفته گذشته ناسا موتور ماهواره‌بری را آزمایش کرد که احتمالاً ظرف سه سال آینده فضانوردان را به ماه خواهد برد. آزمایش موتور مذکور که RS-25 نام دارد بخشی از پروژه ساخت ابرحامل فضایی SLS...

آلمانی‌ها موفق به ساخت و آزمایش موتور ماهواره‌بر به وسیله پرینتر سه بعدی شدند

1398/01/27
مرکز هوافضا آلمان (DLR) با همکاری یک استارت‌آپ آلمانی به نام اس‌ال‌ام سولوشنز(SLM Solutions) یک موتور حامل‌ فضایی را به طور کامل به وسیله پرینترهای سه بعدی ساخته و مونتاژ کردند. قرار است...

اسپانیایی‌ها سامانه‌های فرود ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر خود را آزمایش کردند

1398/02/23
اسپانیایی‌ها ۱۱ آوریل امسال موفق به آزمایش سامانه فرود ماهواره‌بر خود شدند. این ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر که میورا-۵ (Miura-5) نام دارد طراحی شده است تا محموله‌هایی تا ۳۰۰ کیلوگرم را به مدار...

پربازدیدکننده ترین خبر

گامی دیگر در راستای نخستین پرتاب تجاری پاکسازی زباله‌های فضایی

شرکت آسترواسکیل (Astroscale) به تازگی اعلام کرده است که با پایان یافتن مراحل بازبینی طراحی و آزمایش زیرسامانه‌ها، وارد فاز مونتاژ، ادغام و تست (AIT) ماموریت السا-دی (ELSA-d) شده است. السا-دی نخستین ماموریت غیر دولتی پاکسازی زباله‌های فضایی در جهان است و در مدار LEO فعالیت خواهد کرد. این ماموریت شامل دو سازه فضایی ۱۸۰ و ۲۰ کیلوگرمی می‌باشد. طی این ماموریت، سازه بزرگتر با نام سرویسر (Servicer)، سازه کوچک‌تر با نام کلاینت (Client) را به طور متناوب آزادسازی و با آهنربا جذب می‌کند تا فناوری‌های لازم برای پاکسازی زباله‌های فضایی از جمله جست و جو، شناسایی، جذب و از مدار خارج کردن را به اثبات برساند. مزیت السا-دی نسبت به ماموریت‌های پاکسازی زباله فضایی در گذشته این است که زباله‌ها را به صورت نیمه‌خودکار جذب می‌کند. با نصب سازه کلاینت بر روی سرویسر در اوایل سال ۲۰۲۰، طبق برنامه‌ریزی‌ها السا-دی توسط حامل فضایی سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب خواهد شد.