تهیه نقشه دمای مزارع از طریق فضا به افزایش تولید منجر خواهد شد

0 656

دانشمندان در حال توسعه یک سامانه ماهواره‌ای هستند که دمای هر مزرعه را از فضا ثبت خواهد کرد. هدف از این کار٬ بررسی دمای زمین‌های کشاورزی برای رسیدن به تخمین مصرف آب توسط گیاهان و میزان تبخیر آب در مزارع است. این داده‌ها همچنین به نظارت بر میزان آب موجود برای کشت محصولات و وضع زمین‌ها در شرایط خشکسالی کمک خواهد کرد.

این سامانه جدید در برنامه رصد زمین اتحادیه اروپا (European Union) موسوم به کوپرنیک (Copernicus Programme) در نظر گرفته شده است که به تعداد ماهواره‌های این اتحادیه با نام سنتینل (Sentinel) افزوده می‌شود.

تیمی تحت هدایت پروفسور مارتین ووستر (Martin Wooster) در کینگز کالج لندن (King’s College London) درحال بررسی گزینه‌ها برای مرحله بعدی این برنامه است که با هماهنگی اتحادیه اروپا و سازمان فضایی اروپا (European Space Agency) انجام می‌گیرد. او به بی بی سی گفت: «هدف اصلی کمک به کشاورزی و افزایش تولید محصولات است.» او افزود: «با توجه به چالش‌های جهانی در این مسئله، نظارت بر کره زمین و محیط زیست آن برای منافع مردم بسیار مهم است و سنجش از دور با کمک ماهواره‌ها یکی از روش‌های اساسی عرصه نظارتی در جهان است که می‌تواند برای بررسی و تشخیص تغییرات کوتاه‌مدت و درازمدت و انجام اقدامات لازم٬ مفید واقع شود.»

توضیح عکس بالا: این عکس ماهواره‌ای از مزارع نزدیک به رود کروکودیل در استان امپومالانگا در آفریقای جنوبی ثبت شده است. نواحی سبز جایی است که کشاورزان از آب رود برای آبیاری مزارع استفاده کرده‌اند که باعث شده آب کمتری به ساکنان بخش‌های پایین دست رود برسد.

تحقیقات پروفسور ووستر بخشی از برنامه توسعه یک ایده ماهواره‌‌ای به نام ماموریت «نظارت بر دمای سطح زمین» (Land Surface Temperature Monitoring: LSTM) است. این سامانه خواهد توانست دمای مزارع به وسعت ۴۰ متر مربع را اندازه بگیرد. نکته قابل توجه اینکه قدرت تفکیک مکانی سیستم جدید ده برابر خواهد بود.

با بالا رفتن دقت سنجش دمای زمین، کشاورزان می‌توانند بهره خیلی بیشتری از این اطلاعات ببرند. LSTM به محققان این امکان را خواهد داد در هر لحظه آب مورد نیاز گیاهان مختلف در نواحی مختلف و دفعات مورد نیاز برای آبیاری آن‌ها را محاسبه نمایند.

این سامانه همچنین می‌تواند برای کمک به مدل‌های کامپیوتری برای پیش بینی خشکسالی به کار رود. پروفسور ووستر به عنوان گام اول، حرارت سطحی در لندن و نواحی مختلف کشاورزی در سایر نقاط بریتانیا، ایتالیا و آلمان را جمع‌آوری خواهد کرد. امید مسئولان پروژه این است که ماهواره‌های این ماموریت از نیمه دهه آینده فعال شده باشند.

منبع آفتاب نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13234
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها