پرتاب چاندرایان-۲ در ژوئیه به ماه

0 816

سیروس برزو: روزنامه هندی هیندو (Hindu) روز دوشنبه ۲۰ خرداد گزارش داد که سازمان تحقیقات فضایی هند (Indian Space Research Organization /ISRO) قرار است در اواسط ماه ژوئیه، کاوشگر چاندرایان-۲ (Chandrayan-2) را به همراه یک ماه‌نورد کوچک به ماه بفرستد. این روزنامه به نقل از یک منبع مطلع در سازمان فضایی هند نوشت: «پرتاب چاندرایان-۲ می‌تواند یک روز بین ۹ تا ۱۶ ژوئیه صورت گیرد.»

به گزارش هیندو، چاندرایان-۲ شامل یک دستگاه فرودی است که به افتخار پدر برنامه فضایی هندی دکتر ویکرام سراباهی (Vikram Sarabhai)٬ ویکرام (Vikram) نامگذاری شده است. این کاوشگر همچنین شامل یک خودروی ماه‌نورد کوچک خودکار است که به مطالعه ترکیب کانی‌شناسی و عناصر سطح ماه می‌پردازد.

انتظار می‌رود که ویکرام در ۶ سپتامبر در قطب جنوب ماه فرود بیاید؛ این امر به سخت‌ترین بخش ماموریت چاندرایان-۲ تبدیل خواهد شد زیرا باید به آرامی بر روی سطح ناهموار ماه بنشیند به گونه‌ای که هیچ آسیبی نبیند. همچنین لازم است از فرود در مناطق سایه‌دار اجتناب شود زیرا دستگاه نیاز به نور برای تولید انرژی دارد.

در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که این کاوشگر در آوریل ۲۰۱۸ به ماه اعزام شود، اما بعد اعلام شد که مأموریت به اکتبر، سپس به ژانویه ۲۰۱۹ و بعدا به ماه آوریل و مه موکول گردید. تا به حال هرگز دلایل این تاخیرها رسما اعلام نشده است.

چاندرایان-۲  ادامه برنامه تحقیقات هند در ماه است که از اکتبر ۲۰۰۸ توسط چاندرایان-۱ آغاز گردید. این دستگاه ۳۱۲ روز در مدار ماه کار می‌کرد و همچنین یک کاوشگر را به سطح آن فرستاد. در ابتدا تصور می‌شد که ماموریت جدید با مشارکت روسیه که قرار بود مسئولیت ساخت بخش فرود را برعهده داشته باشد، انجام گیرد، اما مسئولان سازمان فضایی هند در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتند تمام اجزای سفینه٬ هندی باشد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13227
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها