مدیریت بهینه چراگاه‌ها با تحلیل داده‌های ماهواره‌ای

0 537

گاوداران روز به روز بیشتر به دنبال راه‌های تازه‌ای برای صرفه‌جویی در زمان، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مدیریت چراگاه‌های خود هستند. اکنون اغلب گاوداران از شیوه‌های دستی از قبیل سنجش بصری و به‌کارگیری یک پلیت متر (plate meter)٬ ابزاری برای تعیین کیفیت و کمیت چمن یک محوطه٬ برای این منظور استفاده می‌کنند که وقت‌گیر است و برای ارائه اطلاعاتی دقیق و به روز از وضعیت پوشش علفی، مستلزم به روزرسانی‌های دستی است.

یک شرکت انگلیسی سرویس آنلاینی راه‌اندازی کرده است که با تحلیل عکس‌های ماهواره‌ای به دامداران در مدیریت بهینه چراگاه‌های خود یاری می‌رساند.

شرکت انگلیسی رزاتک (Rezatec) که در حوزه آنالیز داده‌های مکانی (geospatial data) فعالیت می‌کند، یک سرویس جدید مدیریت چراگاه با عنوان گرس‌ست (Grass SAT) ابداع کرده است که روزانه به طور خودکار اطلاعات گاوداران در مورد پوشش چمنی هر چراگاه را به‌روزرسانی می‌کند و با فراهم کردن مجموعه‌ای از امکانات دیگر تصمیماتی را که در طول سال در مورد مدیریت چراگاه گرفته می‌شود، بهینه‌سازی می‌نماید.

گرس‌ست یک سرویس آنلاین برای مدیریت چراگاه برای گاوداران است تا چرای دوره‌ای یا چرخشی (rotational grazing) را در گاوداری‌های خود بهینه‌سازی کنند. این گاوداران با استفاده از یک مدل جامع رشد چمن که با آمار منظم به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای تغذیه می‌شود، روزانه در جریان آخرین وضعیت پوشش چمن در هر چراگاه قرار می‌گیرند.

این آمار و ارقام که پوشش چمن در چراگاه‌ها را از بیشترین ارتفاع تا کمترین ارتفاع طبقه‌بندی کرده و اطلاعات ارزشمندی را از قبیل تعداد روزهای چرا در هر زمین و حجم و پراکندگی چمن در آن‌ها را فراهم می‌کند، در یک پرتال مطمئن بارگذاری می‌شوند.

این سرویس که استفاده از آن بسیار آسان است، به گاوداران اجازه می‌دهد تا قبل از هر چیز نقشه‌ای دیجیتال از چراگاه خود تهیه کرده و اطلاعات گله را به آن اضافه کنند. آن‌ها در قدم بعد پرتال سرویس را با اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های انجام شده در چراگاه مثل چراندن دام‌ها و چمن‌زنی به‌روزرسانی کرده و این داده‌ها به الگو تزریق شده و آمار مربوط به پوشش چمن را مجدداً ارزیابی می‌کند.

در ماه‌های آینده، اپ این سرویس به همراه مجموعه‌ای از دیگر امکانات جدید، در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13215
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها