دانشمندان ساعت اتمی به فضا می‌فرستند

0 1,002

پس از مدت‌ها ارائه فرضیه ارسال ساعت اتمی به فضا، دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند ساعت اتمی فضای عمیق (Deep Space Atomic Clock) را به فضای خالی و عمیق در کهکشان می‌فرستند.

این ساعت می‌تواند به دانشمندان در شناسایی محل دقیق فضاپیما‌ها کمک کند و مانند نوعی سیستم ردیابی جی‌پی‌اس است که نمونه کنونی آن برای تعیین موقعیت صاحبان گوشی‌های تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ساعت اتمی با استفاده از فضاپیمای فالکون هِوی (Falcon Heavy) متعلق به شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در روز ۲۲ ماه ژوئن سال میلادی جاری از مرکز فضایی کندی (John F. Kennedy Space Center) ناسا به فضا پرتاب شود.

ساعت اتمی می‌تواند به اندازه‌گیری دقیق مدت زمان انتقال سیگنال از یک نقطه به نقطه دیگر بپردازد و به این ترتیب مکان دقیق فضاپیما قابل شناسایی می‌شود.

بنا به گفته دانشمندان این پروژه اولین ارسال ساعت اتمی به مداری فراتر از مدار کره زمین است، اما درطول یک سال اول ماموریت٬ ساعت اتمی به دور زمین گردش خواهد کرد و آن‌گاه به تدریج به مدار‌های دیگر افزایش ارتفاع خواهد داد.

کارشناسان دقت ساعت اتمی فضای عمیق را که در آزمایشگاه‌های زمینی مورد بررسی قرار گرفته است تا ۵۰ برابر پایدارتر و دقیق‌تر از ساعت‌های اتمی می‌دانند که اکنون در ماهواره‌های فضایی جی‌پی‌اس وجود دارند.

در نهایت این ساعت می‌تواند به دانشمندان برای شناسایی و ردیابی دقیق سفینه‌های فضایی راهی سیاره مریخ در آینده کمک نماید.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان