آیا عربستان در اعلام عید فطر دچار اشتباه شده؟

0 2,744

پادشاهی عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای عربی سه‌شنبه اولین روز عید فطر 1440 را جشن گرفتند،در حالی که عیدفطر در بسیاری ازکشورهای مسلمان چون ایران، مصر، اردن و فلسطین روز چهارشنبه اعلام شد. از روز گذشته خبرگزاری‌های عرب زبان شروع به گمانه‌زنی درباره خطا در اعلام عید فطر کرده‌اند، به نظر می‌رسد این خطا در اعلام عید فطر باعث دردسر عربستان سعودی شود.

شماری از کارشناسان نجوم، قبل از عربستان سعودی اعلام کرده بودند که با توجه به وضعیت رویت‌ناپذیری هلال در روز دوشنبه 13 خرداد، عیدفطر چهارشنبه یا پنجشنبه خواهد بود. همچنین درحالی که رسانه‌های امارات اوایل هفته اعلام کرده بودند رویت هلال ماه در روز دوشنبه غیرممکن است، در اقدامی عجیب و بعد از اعلام پادشاهی سعودی، عیدفطر را روز سه‌شنبه تعیین کردند.

عادل السعدون، یکی از کارشناسان نجوم در کویت گفت: «درحالی که هلال ماه شوال 1440 روز دوشنبه در هیج کجای جهان  با چشم با ابزارهای رصدی قابل رویت نبود، چرا روز سه‌شنبه را عیدفطر اعلام کردند.»
در صورتی که اثبات شود پادشاهی عربستان در اعلام عیدفطر دچار خطا شده، دولت این کشور مجبور است کفاره سنگینی پرداخت کند.
در سال 2011 و به علت بروز خطا در اعلام عید فطر، دولت عربستان  کفاره‌ای به مبلغ یک میلیارد و ششصد میلیون ریال( ریال عربستان) مردم را پرداخت کرد. 
منجمان و رصدگران ایران نیز از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودند هلال ماه شوال در روز دوشنبه 13 خرداد رویت نخواهد شد.

منبع alsaha.news
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13190
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها