کشف علایم مرموز نوری در فضا

0 851

گروه بین المللی متخصصان نجوم پدیده مرموزی مرتبط با یک جفت ستاره آ.جی دراکونیس (AG Draconis) را کشف کرد که در ۱۶ هزار سال نوری از زمین در صور فلکی اژدها (Draco Constellation) قرار دارند. این پدیده شامل پخش نور غیرعادی است که در فاز فعالیت این سیستم بروز کرده است.

محققان از سال ٬۱۹۳۲ ۳۶ پرتوافکنی در ۶ فاز فعالیت ستاره‌ها را تعیین کرده‌اند. اطلاعات جمع‌آوری شده حاکی از آن است که دو نوع پرتوافکنی وجود دارد: «سرد» که معمولا در آغاز فاز بروز میکند و «گرم» که دیرتر رخ می‌دهد. فاز فعال دو ستاره معمولا از ۹ تا ۱۵ سال ادامه می‌یابد که پس از آن فاز «خواب» فرا می رسد.

در زمان تشدید پرتوافکنی در این سیستم فضایی واکنش ترموهسته‌ای رخ می‌دهد که سرعت سقوط مواد از یک ستاره بر سطح ستاره دیگر بیش از حدِ عادی است.

در سال ۲۰۱۵ به دلایل نامعمولی در آغاز فاز فعال، پرتوافکنی «گرم» صورت گرفت که در سال‌های بعد نیز در کهشکان‌ها تکرار شد. تغییر در نوبت فازهای «سرد» و «گرم» برای اولین بار طی ۱۳۰ سال نظارت رخ داد. مطابق با محاسبات محققان، پرتوافکنی بعدی می‌بایست بهار سال ۲۰۱۹ رخ می‌داد، اما متخصصان نجوم هنوز صحبتی درباره وقوع این حادثه نکرده‌اند.

منبع اسپوتنیک
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13184
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها