ردپای فضا در فناوری‌های کشاورزی

0 561

همکاری ناسا با شرکت‌های خصوصی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد فناوری‌های جدید و کاربردی شده؛ فناوری‌هایی که می‌توانند زندگی را در زمین و یا فضا برای انسان‌ها تسهیل کنند. در ادامه به پنج مورد از همکاری‌های این آژانس فضایی با شرکت‌هایی اشاره می‌شود که منجر به‌ ایجاد فناوری‌های جدید و کاربردی در صنعت کشاورزی شده است. 

تراکتورهای خودران

ایده استفاده از تراکتورهای خودران بر تکیه سامانه ناوبری جی‌پی‌اس بود. در دهه ۱۹۹۰ زمانی که جی‌پی‌اس تازه‌ وارد عرصه فناوری شده بود، جان دییر (John Deere)، مؤسس شرکت جان دییر (John Deere) که تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی و جنگلداری است، از این فناوری برای افزایش دقت در امور کشاورزی استفاده کرد. امروزه در بسیاری از زمین‌های کشاورزی در آمریکا از تراکتورهای خودران استفاده می‌شود که اغلب آن‌ها از این فناوری ناسا استفاده می‌کنند. نرم افزار جی‌پی‌اس طراحی‌شده توسط ناسا برای تراکتورها اصلاح ‌شده و توانسته دقت را از فوت به اینچ برساند.

مدیریت آب

سنجش ‌از دور به ناسا کمک کرده تا بتواند تمامی مناطق را حتی بدون مشاهده و تحلیل فیزیکی بررسی کند. مرکز تحقیقات ایمز (Ames Research Center) این سازمان به کمک این فناوری توانسته زمین‌های کشاورزی در ایالات‌متحده را که توسط خشک‌سالی تهدید می‌شوند، شناسایی کرده و به‌کمک دولت در جهت مدیریت منابع آبی چنین مناطقی تلاش کند.

پیش‌بینی‌های مرتبط با محصولات

ناسا به‌کمک یک برنامه یادگیری ماشین که از تصاویر هوایی برای ارزیابی مراحل رشد و سلامت محصولات در زمین‌های کشاورزی بهره می‌برد، فهرست محصولات زمین‌های کشاورزی را تهیه و میزان محصولات سال آینده را پیش‌بینی می‌کند.

سامانه‌های ال‌ای‌دی (LED)

مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Center) در آمریکا به‌همراه یک شرکت کوچک برای ترویج فناوری مربوط به نحوه رشد محصولات غذایی در فضا همکاری داشته است. یکی از نتایج این تحقیق، ساخت سامانه روشنایی ال‌ای‌دی بود که در گلخانه‌ها و روشنایی آکواریوم‌ها استفاده می‌شد. این سامانه روشنایی می‌تواند در هریک از مراحل رشد برای گیاه استفاده شود و به جذب نور حداکثری توسط گیاه کمک می‌کند.

پایش گیاهان

تحقیقاتی که توسط ناسا صروت گرفته، منجر به ساخت حسگری شد که بر روی برگ درختان نصب می‌گردد و پالس‌های الکتریکی گیاه را پایش می‌کند. نتایج این پایش توسط فضانوردان و یا کشاورزان اندازه‌گیری می‌شود و به‌کمک این حسگرها می‌توان دریافت که گیاه به آب نیاز دارد یا خیر.

ناسا سابقه‌ای طولانی در انتقال فناوری به بخش خصوصی دارد. هرساله اسپین آف (Spinoff publication)، که نشریه انتقال فناوری در اداره مأموریت فناوری فضایی ناسا است، ۵۰ فناوری ناسا را که به محصولات و خدمات تجاری بدل می‌شوند، منتشر کرده و تأثیر سرمایه‌گذاری در بخش فضایی را نشان می‌دهد.

منبع seeddaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13182
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها