1398/03/11

ماجراجویی‌ در یک هفته اخیر فضا/ این تصاویر شگفت‌انگیز را از دست ندهید

سایت‌های اسپیس٬ ناسا، دیلی میل و ورج تصاویری منتشر کرده‌اند که همه آنها طی یک هفته اخیر گرفته شده و بیانگر ماجراجویی های چندین ساله فضانوردان و موفقیت‌های آنها در کسب اطلاعات جدید از شرایط فضا، مریخ و بهبود شرایط فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی است.
ماجراجویی‌ در یک هفته اخیر فضا/ این تصاویر شگفت‌انگیز را از دست ندهید

این تصاویر را در زیر مشاهده می‌کنید:

۱. تپه‌های ماسه‌ای در مریخ

این تپه‌های ماسه‌ای که با غبار دی‌اکسید کربن پوشانده شده‌اند اولین سری از تصاویر جدیدی است که محققان برای مطالعه تغییر فرآیندهای فصلی در مریخ استفاده می‌کنند.

این تپه‌ها که به صورت هلالی هستند، در نزدیکی تپه‌های نیلی پاترا (Nili Patera) در مریخ واقع شده‌اند؛ علت ایجاد این تپه‌های ماسه‌ای وزش مداوم باد در همان جهت شکل‌گیری ماسه‌ها است.

وزش باد همچنین جهت شیب دانه‌های ماسه را به سمت بالا متمایل کرده است؛ زمانی‌که دانه‌های ماسه به سمت بالا می‌رسد، این دانه‌ها به شیب کوتاه‌تر و تندتری سقوط می‌کنند. این جنبش تدریجی شن و ماسه باعث می‌شود ماسه‌ها در طول زمان به آرامی حرکت کنند.

۲. ماه آبی بالای سیاره آبی

این تصویر توسط یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است؛ ماه آبی دومین ماه کامل در یک ماه است و دفعه بعدی در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰ اتفاق می‌افتد.

۳. رود ایراوادی (Irrawaddy River)، تابش نور خورشید

این تصویر که توسط یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده تابش نور خورشید در نزدیکی دهانه دلتای رودخانه ایراوادی را نشان می‌دهد. رود ایراوادی رودی است  که به دریای آندامان می‌ریزد؛ این رود از کشور میانمار می‌گذرد.

۴. دهانه جزرو، محل فرود مریخ‌نورد مریخ ۲۰۲۰

ناسا که چندی پیش محل فرود مریخ‌نورد اگزومارس روی سیاره سرخ را اعلام کرده بود، اکنون محل فرود مریخ‌نورد مریخ ۲۰۲۰ (Mars 2020) را دهانه جزرو (Jezero) تعیین کرده است.

این دهانه حدود ۴۹ کیلومتر قطر دارد و قبلا پر از آب بوده است. نام این دهانه از یکی از شهرهای بوسنی و هرزگوین گرفته شده است که در زبان محلی به معنای دریاچه است.

کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی به مریخ ارسال شود؛ یکی از اهداف این پروژه جمع‌آوری نمونه و بازگشت به زمین برای مطالعه است.

توماس زوربوخن (Thomas Zurbuchen)، مدیر ارشد ماموریت‌های علمی ناسا گفت: «محل فرود این مریخ‌نورد در دهانه جزرو است که از لحاظ زمین‌شناسی منطقه‌ای غنی است؛ چرا که شکل سنگ‌های آن حاوی خاطرات ۳.۶ میلیارد سال گذشته است که می‌تواند به طور بالقوه به سوالات مهمی راجع به تکامل سیاره‌ای و اخترفیزیک پاسخ دهد.»

چرخ‌های مریخ ۲۰۲۰ با عرض و قطر ۵۲.۵ سانتیمتر، از جنس آلومینیوم، ضخیم‌تر و بادوام‌تر از چرخ‌های مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) هستند. مجموعا ۲۳ دوربین در این کاوشگر وجود دارد که ۵ دوربین بیشتر از مریخ‌نورد کنجکاوی است. این اتفاق، نوید تصاویر رنگی و سه بعدی بیشتری از مریخ را می‌دهد.

۵. منبع بزرگ از آب یخ‌زده در مریخ

دانشمندان به تازگی موفق به کشف منبع بزرگی از آب یخ زده در سیاره مریخ شده‌اند؛  این منبع آب یخ‌زده حدود یک مایل زیر سطح سیاره سرخ است.

این پوشش یخی که مشابه یک کلاه است به احتمال زیاد یکی از بزرگ‌ترین منابع آب در سیاره مریخ است و می‌تواند در آینده منبع خوبی برای فضانوردان و ساخت پایگاه در این سیاره باشد.

اگر این میزان یخ ذوب شود مایع یک لایه آب به عمق  حدود ۵ فوت (۱.۵ متر) ایجاد می‌شود؛ کارشناسان امیدوار هستند با توجه به نتیجه‌های به دست آمده بتوانند به بررسی وضعیت آب و هوایی سیاره سرخ در طول میلیون‌ها سال بپردازند.

۶. کریستینا کخ و سالاد رومی

ناسا مشغول یک آزمایش جدید به نام Veg-PONDS 02 است که فرصتی برای به دست آوردن انواع مواد غذایی تازه در فضا را فراهم می‌کند.

کریستینا کوچ (Christina Koch)، فضانورد ناسا از ۲۵ آوریل سال جاری، آزمایش جدیدی را با عنوان Veg-PONDS-02 در ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کرد که ۱۶ ماه می پایان یافت؛ هدف از این آزمایش تأمین غذا در سفرهای طولانی‌مدت فضایی است.

ناسا در تلاش است تا بتواند گوجه‌فرنگی و محصولات مشابه آن که نیاز به آب بیشتری برای تولید دارند را نیز کشت کند. حمل هر کیلو محموله به فضا حدود ۲۰۰ میلیون هزینه دارد؛ از این رو، هر وعده غذایی که فضانوردان در ایستگاه بین‌المللی فضایی صرف می‌کنند با احتساب وزن غذا، آب و ظروف مورد استفاده هزینه بسیار بالایی دارد.

با آزمایشات جدید ناسا قرار است هم هزینه مواد غذایی فضانوردان کاهش یابد و هم آنها از غذای تازه استفاده کنند.

۷. یک مهندس فضا و مریخ‌نورد

مریخ‌نورد یک خودروی خودکار است که بعد از فرود بر روی سیاره مریخ به حرکت در می‌آید؛ مریخ‌نورد نوعی سطح‌نورد است و نسبت به فضاپیماهای سطح‌نشین ساکن برتری دارد. برای مثال یک مریخ نورد قادر به بررسی کردن مساحت بیشتری از سطح مریخ است و می‌تواند به اهداف قابل توجه هدایت شود. هم‌اکنون چهار ربات مریخ‌نورد به طور موفقیت‌آمیز در سطح مریخ فعال شده‌اند.

این تصویر در آزمایشگاه پیشرانش جت در پاسادنا (Pasadena) کالیفرنیا گرفته شده است؛ آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا حتی قبل از آنکه در سازمان فضایی آمریکا وجود داشته باشد نیز فعالیت داشته و امروز مرکز پیشگام اکتشافات رباتیک این سازمان فضایی برای ماموریت‌های فراتر از زمین است.

سازمان ها | NASA