پرتاب ماهواره ناوبری جدید روسیه و برخورد با صاعقه+فیلم

0 871

نیروی‌ دفاعی هوافضای روسیه (Russian Aerospace Defence Forces) در راستای ادامه پروژه ناوبری فضایی خود یک ماهواره‌ مخابراتی دیگر به فضا پرتاب کردند. این پرتاب دوشنبه ۲۷ می (۶ خرداد) ساعت ۱۰:۳۰ به وقت ایران از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) به وسیله حامل فضایی سایوز ۲.۱۶ (Soyuz-2.16) در خاک روسیه انجام شد و اتفاق جالب این پرتاب آن بود که حامل سایوز ده ثانیه پس از پرتاب با صاعقه روبرو شد.
ماهواره‌ای که پرتاب شد گلوناس-ام۵۸ (Glonass-M58) نام داشت. گلوناس سامانه موقعیت‌یابی ماهواره‌‌ای روسی است که همتای جی‌پی‌اس (GPS) رقیب آمریکایی خود است. همانطور که از نام ماهواره پیداست این ۵۸امین ماهواره سری ام گلوناس بود که پرتاب شد. گلوناس سری ام دومین نسل این سامانه ماهواره‌ای است که از نظر دقت با وجود استفاده از ۱۲ ترانسپاندر باند ال (L-Band) بسیار پیشرفت کرده است. همچنین طول عمر آن به وسیله باتری‌های پیشرفته‌تر، دو آرایه خورشیدی بزرگ‌تر و همچنین کاهش مصرف برق افزایش یافته و به ۷ سال رسیده است. 
ماهواره‌های سامانه گلوناس در مدار مئو و ارتفاع ۱۹۱۰۰ کیلومتری قرار گرفته‌اند و هرکدام وزنی معادل ۱۴۱۵ کیلوگرم دارند. این سامانه هم‌اکنون ۲۵ ماهواره فعال دارد و مابقی که پرتاب آن‌ها از سال ۱۹۸۲ آغاز شده بود همگی بازنشسته شده‌اند.

دمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس آژانس فضایی روسیه٬ روسکاسموس (Roscosmos)، در صفحه توییتر خود ویدیویی از لحظه برخورد صاعقه با فضاپیمای سایوز ۲.۱۶ را هنگام پرواز به سمت مدار زمین منتشر کرد. او در پست توییتر خود نوشت: «رعد و برق یک مانع نیست.»

پیشتر رئیس فضاپیما خبر از برخورد صاعقه لحظاتی بعد از پرتاب را داده بود و گفت که پرتاب طبق برنامه انجام گرفت.

منبع خبرگزاری اسپوتنیک
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13134
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها