پرتاب موفق ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس به فضا

0 701

سرانجام کارشناسان اسپیس ایکس با موفقیت ماهواره‌های ارائه دهنده طرح اینترنت فضایی را به فضا ارسال کردند. اسپیس ایکس سرانجام در واپسین ساعات روز ۲۴ ماه می‌سال میلادی جاری موشک فضایی حاوی ۶۰ ماهواره اینترنتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. نام پروژه ماهواره‌های ارائه دهنده خدمت اینترنت شرکت اسپیس ایکس، استارلینک (Starlink) است. 
 
این ماهواره‌ها با استفاده از ماهواره‌بر فالکون ۹ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) به فضا پرتاب شد؛ قرار است درصورت موفقیت آمیز بودن قرارگرفتن ماهواره‌ها درمدار، درآینده کاربران بتوانند به اینترنت با سرعت بالا در مناطق مختلف کره زمین از جمله مناطق محروم یا دورافتاده دست یابند.

شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است در نهایت در نظر دارد حدود ۱۲۰۰۰ ماهواره ارائه دهنده خدمات اینترنتی به مدار اطراف کره زمین در طول چند سال آینده ارسال کند. منظومه ماهواره‌ای استارلینک شامل سه بخش موازی است. بخش اول شامل ۱۶۰۰ ماهواره در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری است. بخش دوم که شامل ۲۸۰۰ ماهواره‌ مجهز به ترانسپاندرهای باند کا و کایو (KA-Band/KU-Band) است در ارتفاع ۱۱۵۰ قرار خواهد گرفت و در نهایت بخش سوم قرار است شامل ۷۵۰۰ ماهواره مجهز به ترانسپاندر باند وی باشد و قرار است در ارتفاع ۳۴۰ کیلومتری قرار بگیرد. وزن هر کدام از این ماهواره‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم متفاوت است.
 
از جمله دیگر شرکت‌های رقیب اسپیس ایکس در پروژه‌ای مشابه، شرکت وان وب(OneWeb) را می‌توان نام برد. این شرکت در فوریه سال میلادی جاری ۶ ماهواره را به فضا پرتاب کرده است.
 
پس از یک ساعت از پرتاب ماهواره‌بر فضایی، کپسول حاوی ماهواره‌ها درمدار قرار گرفت و اکنون ماهواره‌ها در مدار مورد نظر مستقر شده‌اند. این دومین پرتاب برای این منظومه ماهواره‌ای است. پیش از این در سال ۲۰۱۸ اسپیس ایکس دو ماهواره دیگر استارلینک دیگر را صرفا برای کارهای آزمایشی به مدار ۵۰۴ کیلومتری پرتاب کرده بود. تمام هزینه‌های استارلینک شامل طراحی٬ تولید و پرتاب حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است و اسپیس ایکس قصد دارد تا نوامبر ۲۰۲۷ همه ۱۲۰۰۰ ماهواره‌ را به صورت عملیاتی در مدار لئو داشته باشد هرچند از طول عمر هر ماهواره چیزی گفته نشده است. 

هر ماهواره در پروژه استارلینک دارای وزنی برابر با ۲۲۷ کیلوگرم است و دارای چندین آنتن برای ارتباط با دیگر ماهواره‌ها و زمین است. همچنین یک آرایه خورشیدی وظیفه تامین انرژی مورد نیاز ماهواره را برعهده دارد.

 
ماهواره‌ها اکنون در ارتفاع ۴۴۰ کیلومتری از زمین قرار گرفته‌اند و در ادامه پروژه به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری خواهند رسید.

از جمله نگرانی‌های متخصصان علوم فضایی، آلودگی مدارکره زمین با تعداد زیادی ماهواره است که درپاسخ به این ادعا الون ماسک (Ellon Musk) اعلام کرده است با توجه به فاصله بسیار زیاد ماهواره‌ها از زمین امکان آلودگی مدار کره زمین بسیار کم است.

همچنین در زمان اتمام منابع سوختی ماهواره‌ها و ورود آن‌ها به جو کره زمین بیش از ۹۵ درصد اجزای آن در اثر حرارت جو کره زمین می‌سوزد و آلودگی برای ساکنان زمین به وجود نمی‌آورد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13112
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها