پاکستان و روسیه خواستار پرهیز از کاربرد تسلیحات در فضا شدند

0 502

پاکستان و روسیه با امضای بیانیه‌ای مشترک خواستار جلوگیری از تحرکات نظامی در فضا و استفاده از تسلیحات در حوزه کیهانی شدند. وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این کشور که برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان به سر می‌برد در حاشیه این اجلاس با سرگئی لاورف همتای روسی خود دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه پاکستان و روسیه پس از دیدارشان، بیانیه مشترکی را با عنوان جلوگیری از استفاده تسلیحات در فضا امضا کردند.
در این بیانیه آمده است: «فعالیت‌های فضایی عامل مهمی برای توسعه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری کشورها و نیز نقش آنها در حفظ امنیت ملی و جهانی دارد.» وزرای خارجه پاکستان و روسیه ضمن تاکید بر استفاده از فضا مطابق با قوانین بین‌الملل، گفته‌اند که استفاده مسالمت آمیز از فضا در راستای منافع ملت‌هاست. 

آنان افزوده‌اند که اسلام آباد و مسکو متعهد به ماده 2 منشور سازمان ملل برای جلوگیری از تهدید استفاده از تهاجم به ویژه در فضا از طریق تعاملات بین المللی است و دیگر کشورها نیز ملزم به پیروی از این سیاست هستند. وزیران امور خارجه پاکستان و روسیه اعلام کردند که کشورهای آنان هرگز جز اولین کشورهایی نخواهند بود که تسلیحات را در فضا مورد استفاده قرار بدهند بلکه دو کشور برای جلوگیری از نظامی کردن فضا و همچنین تضمین امنیت فعالیت های فضایی تلاش خواهند کرد.

دولت پاکستان اواسط فروردین ماه امسال نسبت به اقدام هند برای آزمایش تسلیحات ضد ماهواره (ASAT) در مدار زمین عمیقا ابراز نگرانی کرد.
وزارت امور خارجه پاکستان در این خصوص گفت که آزمایش تسلیحات ضد ماهواره‌ای در مدار زمین٬ تبعات منفی طولانی بر فعالیت‌های صلح آمیز فضایی دارد و همچنین نادیده گرفتن ابعاد نظامی چنین اقداماتی نیز صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جیم بیردنستاین (Jim Bbirdenstine) رییس سازمان فضایی آمریکا٬ ناسا٬ هدف قرار دادن یک ماهواره توسط هند را اقدامی وحشتناک توصیف و اعلام کرده بود که تخریب این ماهواره بیش از ۴۰۰ قطعه زباله در مدار زمین ایجاد کرده که جان فضانوردان در ایستگاه بین المللی فضایی را تهدید می‌کند.
رییس ناسا افزود: «تمام زباله‌های ایجاد شده قابل ردیابی نیستند و ما هم اکنون ۶۰ قطعه زباله فضایی به اندازه ۱۰ سانتیمتر را ردیابی کرده‌ایم.»
هند اوایل فروردین امسال ماهواره خود را در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری از سطح زمین مورد هدف قرار داد. ایستگاه بین المللی فضایی در ارتفاعی بالاتر از ماهواره هندی قرار دارد.

منبع خبرگزاری اقتصادی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13103
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها