1398/03/01

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی خرداد 98

به آخرین ماه بهار رسیدیم. در شب‌هایی که مقارن با ماه مبارک رمضان است بد نیست سر به هواتر از همیشه نگاهی به آسمان بالای سر بیاندازیم. به خصوص که سیارات درخشانی چون زحل و مشتری در پهنه آسمان شب جولان می‌دهند. در یادداشت امروز با صورت فلکی کلاغ و اجرام عمقی آن آشنا خواهید شد. در تقویم‌تان رویدادهای رصدی...
سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی خرداد 98

مریم فخیمی: به آخرین ماه بهار رسیدیم. در شب‌هایی که مقارن با ماه مبارک رمضان است بد نیست سر به هواتر از همیشه نگاهی به آسمان بالای سر بیاندازیم. به خصوص که سیارات درخشانی چون زحل و مشتری در پهنه آسمان شب جولان می‌دهند. در یادداشت امروز با صورت فلکی کلاغ و اجرام عمقی آن آشنا خواهید شد. در تقویم‌تان رویدادهای رصدی خردادماه را یادداشت کنید و تماشای آسمان و پدیده‌های رصدی را فراموش نکنید.

داستان کلاغی در آسمان

سفر در آسمان، پدیده‌های رصدی خرداد 98

چهار ستاره کم نور به شکل ذوزنقه‌ای کوچک در آسمان کنار یکدیگر قرار دارند؛ این ذوزنقه صورت فلکی کوچک کلاغ است. این صورت در نیمه جنوبی آسمان و زیر ستارگان صورت فلکی سنبله به سادگی قابل تشخیص است.
این صورت دارای دو جرم عمقی است:
NGC 4038: یک کهکشان نامنظم که به کهکشان آنتن معروف است، کهکشانی که از برخورد دو کهکشان دیگر به وجود آمده است.
NGC 4361 نیز یک سحابی سیاره‌نما از قدری در حدود 13 دارد و یک سحابی بسیار ضعیف است.
در دوران باستان برای هر کدام از صورآسمانی داستانی نقل می‌شده. براساس افسانه ها،غراب در قالب یک کلاغ یا زاغی شناخته می‌شود که فرستاده شده تا جامی از آب برای آپولو بیاورد. او در این راه کوتاهی کرد و در نتیجه او را به آسمان راندند و تبعید کردند.

پدیده‌های رصدی خرداد
1 خرداد: در جنوب آسمان مقارنه ماه و سیاره زحل را مشاهده خواهید کرد. ساعت ۰۱:۲۳
14 خرداد: مشاهده هلال اول ماه شوال با چشم غیر مسلح ۲۰:۴۱
15 خرداد: در غرب آسمان مقارنه ماه و سیاره سرخ فام مریخ را خواهید دید. ساعت ۲۰:۴۱
18 خرداد: اواخر شب، مقارنه ماه و ستاره سفید رنگ قلب الاسد را در غرب آسمان تماشا کنید.
20 حرداد: ماه در تربیع اول، ساعت 10:29
20 خرداد: ساعت 20:25 سیاره مشتری به مقابله می‌رسد. درخشش سیاره مشتری 2.8- و بسیار درخشان خواهد بود.توضیح: حالت مقابله زمانی رخ می‌دهد که سیاره درست در مقابل زمین واقع شود و یا به دیگر سخن زمین بین سیاره و خورشید قرار گیرد که در این حالت فاصله سیاره تا زمین به کمترین مقدار خود می‌رسد و سیاره درخشانتر به نظر می‌رسد.
26 خرداد: به نیمه جنوبی آسمان که بنگرید، مقارنه ماه و سیاره درخشان مشتری را خواهید دید. ساعت ۲۳:۳۹
27 خرداد: کمی پیش از طلوع آفتاب سیاره زهره را در کنار ستاره سرخ و نارنجی الدبران درارتفاع کمی از شرق آسمان خواهید دید.
27 خرداد: ماه بدر، ساعت 13:01
29 خرداد: در جنوب‌غرب آسمان، مقارنه ماه و ارباب حلقه‌ها سیاره زحل را ساعت 05:24 تماشا کنید. ساعتی پیش از طلوع آفتاب نیز می‌توانید شاهد این رویداد باشید.
31 خرداد: ساعت 20:24 خورشید به نقطه انقلاب تابستانی می‌رسد.

وضعیت سیارات
سیاره زیبای زهره با درخشش ۳٫۸- ساعتی پیش از طلوع آفتاب در شرق آسمان قابل مشاهده است. سیاره سرخ‌فام مریخ که در صورت فلکی  جوزا واقع است را از غروب آفتاب تا ساعاتی پیش از نیمه‌ شب در غرب آسمان تماشا کنید. درخشندگی سیاره مریخ حدود 1.8 است. ساعتی قبل از نیمه‌ شب تا پیش از طلوع خورشید فرصت مناسبی برای رصد غول گازی منظومه شمسی، سیاره مشتری در نیمه جنوبی آسمان است. درخشندگی سیاره مشتری که خرداد ماه به وضعیت مقابله می‌رسد بیشتر شده به 2.8- خواهد رسید. اما ارباب حلقه‌ها سیاره زحل، ساعتی پیش از نیمه‌ شب در نیمه جنوبی آسمان پدیدار می‌شود و تا صبح قابل رؤیت است. درخشش زحل  0.3 است و در صورت فلکی  قوس قرار دارد.

داخلی | نجوم | رویدادها |