بار دیگر مسابقه برای سفر به ماه

0 661

مالک محمدی: با صدور رای دادگاه منطقه‌ای ویرجینیای شرقی علیه شرکت اسپیس ادونچرز (Space Adventures) به جرم تعلل در انجام تعهد برای پرواز یک گردشگر به مدار ماه، بار دیگر توجه رسانه‌ها به مقوله پرواز به ماه جلب شده است. اسپیس ادونچرز در سال ۲۰۱۵ با امضای قراردادی با یک سرمایه‌دار علاقمند به فضانوردی و دریافت ۷ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت، تعهد کرده بود ظرف ۶ سال و با دریافت ۱۵۰ دلار او را با سفینه سایوز (Soyuz) به گردشی در مدار ماه بفرستد اما به دلیل عدم انجام تعهد، محکوم به پرداخت خسارت شد.

البته اسپیس ادونچرز تنها شرکتی نیست که برای فرستادن گردشگران به مدار ماه تبلیغات کرده و مدعی انجام چنین کاری است. قبل از این شرکت و در سال ۲۰۰۴، یک شرکت دیگر به اسم کانستلیشن سرویسز اینترنشنال (Constellation Services International)  پرواز به مدار ماه در فضاپیمای سایوز را پیشنهاد کرد، اما کار عملا پیش نرفت و به زودی متوقف شد.

در سال ۲۰۱۲ شرکت گلدن اسپایک (Golden Spike) اعلام کرد قصد دارد یک پرواز تجاری را با هدف فرود در سطح ماه صورت دهد و از موسسه‌های فضایی دولتی و گردشگران خصوصی دعوت کند تا در این برنامه مشارکت نمایند. اما پس از چند سال، این شرکت بکلی تعطیل شد.

در فوریه ۲۰۱۷، شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) اعلام کرد که قصد دارد دو نفر را به مدار ماه بفرستد. این کار باید با استفاده از موشک فالکن هوی (Falcon Heavy) صورت می‌گرفت. بنا به ادعای ایلون ماسک (Elon Musk) رئیس این شرکت، دو نفر برای حضور در این پرواز با اسپیس ایکس قراردادی امضا کردند. ماسک اسم گردشگران مدار ماه را را فاش نکرد. اما کمتر از یک سال بعد، اسپیس ایکس اعلام کرد این طرح را رها کرده است. طبق گفته ماسک، شرکت او علاقمند نبود از فالکن هوی برای پرتاب‌های سرنشین‌دار استفاده کند. در عوض تصمیم دارد یک موشک نسل جدید به اسم موشک فالکون بزرگ (Big Falcon Rocket) تولید کند.

در سال ۲۰۱۸، اسپیس ایکس اعلام کرد که برنامه‌ریزی کرده تا یوسوکو مائزاوا (Yusaku Maezawa)، میلیاردر ژاپنی را با ناوی جدید به اسم استارشیپ (Starship) به یک سفر در اطراف ماه بفرستد. به گفته این شرکت، مائزاوا بابت این قرارداد، مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب اسپیس ایکس واریز کرده است. مائزاوا قصد دارد شش تا هشت اثر هنری را در چارچوب طرح دییِرمون (Dear Moon) با خود به مدار ماه ببرد. این پرواز برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است، اما تاریخ واقعی عملی شدن آن به سرعت توسعه و آزمایش استارشیپ و مرحله اول موشک فالکون بزرگ بستگی دارد.

در ماه مه سال ۲۰۱۹، جف بیزوس (Jeff Bezos)، مؤسس شرکت بلواوریجین (Blue Origin)، اطلاعاتی را درباره سفینه ماه‌نورد این شرکت اعلام کرد. این ناو می‌تواند با ظرفیت ۶.۵ تن، امکان فرود سفینه‌های سرنشین‌دار به ماه را فراهم نماید. بر اساس ادعای جف بیزوس، بلواوریجین آمادگی دارد تا سال ۲۰۲۴فرود بر سطح ماه را عملی سازد.

چند روز پیش، ناسا نیز اعلام کرد که نام رسمی برنامه فرود انسان در سطح ماه در سال ۲۰۲۴ را انتخاب کرده است. بر اساس برنامه آرتیمیس (Artemis) ناسا تا پایان سال ۲۰۲۴، دو فضانورد شامل یک مرد و یک زن را به سطح ماه اعزام خواهد کرد. پیش بینی می‌شود که در این سفر از بین دو سرنشین اعزامی، فضانورد زن، نخستین کسی باشد که بر ماه گام بگذارد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13084
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها