تلاش برای انجام اولین پرتاب فضایی تجاری استرالیا

0 636

آدام گیلمور (Adam Gilmour) سرمایه‌گذار و مدیر عامل شرکت استرالیایی گیلمور اسپیس (Gilmour Space) باور دارد که صنعت فضایی از لحاظ ایجاد اشتغال در این کشور می‌تواند ادامه‌دهنده راه صنعت خودرو باشد. وی با اشاره به همکاری گیلمور اسپیس با بیش از 300 شرکت و امیدواری به آینده صنعت فضایی در استرالیا، در مورد ماهواره‌بر در دست توسعه شرکت خود و آزمایش‌های آینده توضیحاتی ارائه کرد.

گیلمور با اشاره هیبرید بودن مرحله اول ساندینگ راکت وان ویژن (One Vision)، از پرتاب آزمایشی این ساندینگ راکت پس از بررسی کامل سامانه‌های الکترونیک، ایمنی، سیالاتی و نرم‌افزاری در ماه آینده خبر داد. وی افزود بسیاری از قطعات این راکت در ماهواره‌بر مداری این شرکت استفاده خواهد شد که قادر به حمل ماهواره‌های مخابراتی کوچک به مدار LEO خواهد بود. وان ویژن 9 متر ارتفاع و 2 تن وزن داشته و 80 کیلیونیوتن نیروی پیشران تولید می‌کند. این ساندینگ راکت حداکثر سرعتی 3.5 برابر سرعت صوت دارد و می‌تواند به ارتفاع 40 کیلومتری از سطح زمین یا اصطلاحا لبه فضا برسد.

وان ویژن یک ساندینگ راکت تک‌مرحله‌ای است و برای تبدیل کردن آن به یک ماهواره‌بر چندمرحله‌ای که بتواند محموله‌هایی را به مدار LEO ارسال کند، باید سامانه‌های کنترل و ناوبری آن توسعه یابند. گیلمور اسپیس قصد دارد اولین پرتاب تجاری خود را در سال 2020 انجام دهد؛ هرچند طبق گفته گیلمور ممکن است به علت پیچیدگی‌های طراحی سامانه‌های کنترل و ناوبری، این هدف یک سال به تاخیر بیافتد.

علاوه بر توسعه ساندینگ راکت و ماهواره‌بر، گیلمور اسپیس یک سکوی پرتاب متحرک نیز ساخته است که آن‌ها را قادر سازد با توجه به شرایط پرتاب را از مکانی مناسب انجام دهند. تاکنون سکوهای پرتاب متحرک بسیاری برای راکت‌های کوچک و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ساخته شده است اما به گفته گیلمور این اولین باری است که چنین روشی برای پرتاب یک ماهواره‌بر تجاری در چنین ابعادی استفاده می‌گردد.

گیلمور می‌گوید فعالیت شرکت‌های کوچک فضایی در استرالیا به هزینه‌های پرتاب بستگی دارد. به عنوان مثال سال گذشته سازمان فضایی استرالیا (Australian Space Agency) هزینه صدور مجوز هر پرتاب از سکوی ثابت را 190 هزار و از سکوی متحرک 240 هزار دلار اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه اکثر کشورهای فضایی برای صدور مجوز پرتاب هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند گفت که اگر هزینه‌های مجوز پرتاب در استرالیا زیاد باشند، مجبور خواهد شد پرتاب‌هایش را از امریکا انجام دهد.

منبع createdigital
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13050
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها