اولین پرتاب جدّی اسپیس ایکس برای برپایی منظومه ماهواره‌ای استارلینک

0 907

اسپیس ایکس (Spacex) این هفته ۶۰ ماهواره را توسط حامل‌ فضایی فالکن-۹ (Falcon-9) به فضا ارسال خواهد کرد. این ماهواره‌ها بخشی از برنامه این شرکت برای برپایی منظومه ماهواره‌ای بزرگ آن‌ها است که قرار است شامل حدود ۱۲۰۰۰ ماهواره باشد. ایلان ماسک (Elon musk) نام این منظومه را استار‌لینک (Srarlink) گذاشته است و هدف از تولید آن ارائه خدمات اینترنت به سراسر جهان است.

این پرتاب قرار بود پنجشنبه ۱۶می (۲۶ اردیبهشت) ساعت ۲۲:۳۰ به وقت محلی (۷:۰۰ به وقت ایران) از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال (Cape canaveral) انجام شود اما اسپیس ایکس، دو ساعت پیش از پرتاب تصمیم گرفت این کار را به تعویق بیندازد تا نرم‌افزار ماهواره‌ها به‌روزرسانی شود و بررسی‌های بیشتری در این مورد صورت بگیرد. در توئیت جدید اسپیس ایکس آمده است: «ما تصمیم گرفتیم تا برای به‌روزرسانی نرم‌افزار و بررسی‌های بیشتر صبر کنیم؛ زیرا همیشه می‌خواهیم کار خود را با بیشترین موفقیت انجام دهیم. زمان احتمالی پرتاب، حدود یک هفته دیگر خواهد بود.»

منظومه ماهواره‌ای استارلینک شامل سه بخش موازی است. بخش اول شامل ۱۶۰۰ ماهواره در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری است. بخش دوم که شامل ۲۸۰۰ ماهواره‌ مجهز به ترانسپاندرهای باند کا و کایو (KA-Band/KU-Band) است در ارتفاع ۱۱۵۰ قرار خواهد گرفت و در نهایت بخش سوم قرار است شامل ۷۵۰۰ ماهواره مجهز به ترانسپاندر باند وی باشد و قرار است در ارتفاع ۳۴۰ کیلومتری قرار بگیرد. وزن هر کدام از این ماهواره‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم متفاوت است. در این منظومه از فناوری‌های مدرن و نوآورانه زیادی استفاده شده است به طور مثال قرار است  از آی‌پی‌های نسخه ۶ (IPV6) بهره بگیرد. هم‌اکنون در جهان رایانه‌های شخصی و تجاری از آی‌پی‌های نسخه ۴برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. اما این آی‌پی‌ها در حال اتمام هستند به همین دلیل به زودی همه رایانه‌های جهان مجبور خواهند شد به آی‌پی‌های نسخه ۶ نقل مکان کنند. این آی‌پی‌ها دارای قابلیت‌ها و ظرفیت‌ بسیار بیشتری نسبت به آی‌پی‌های نسخه ۴ هستند و به همین دلایل اسپیس ایکس تصمیم گرفته است در منظومه ماهواره‌ای خود از این آی‌پی‌ها استفاده کند.

این دومین پرتاب برای این منظومه ماهواره‌ای است. پیش از این در سال ۲۰۱۸ اسپیس ایکس دو ماهواره دیگر استارلینک دیگر را صرفا برای کارهای آزمایشی به مدار ۵۰۴ کیلومتری پرتاب کرده بود. هرچند هنوز مشخص نشده است که این ۶۰ ماهواره‌ای که پنجشنبه به فضا پرتاب شده‌اند قرار است قسمتی ار شبکه رسمی باشند یا آزمایشی هستند اما پرتاب آن‌ها نشان دهنده پیشرفت برنامه و جدی بودن اسپیس ایکس در عملی کردن این منظومه ماهواره‌ای است.

تمام هزینه‌های استارلینک شامل طراحی٬ تولید و پرتاب حدود ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است و اسپیس ایکس قصد دارد تا نوامبر ۲۰۲۷ همه ۱۲۰۰۰ ماهواره‌ را به صورت عملیاتی در مدار لئو داشته باشد هرچند از طول عمر هر ماهواره چیزی گفته نشده است. البته اسپیس ایکس برای تعیین قیمت خدماتی که توسط این منظومه ارائه می‌کند با رقبای بسیار قدرتمندی همچون وان‌وب (Oneweb)٬ ایریدیوم (Iridium)٬ بالن‌های استراتوسفری گوگل (Google) و چندین شرکت فعال دیگر رقابت کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13049
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها