1398/02/25

یک فضاپیمای ژاپنی از فضا آب به زمین آورد

دو شیمی کیهان‌شناس از دانشگاه آریزونای آمریکا توانسته‌اند از نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط یک فضاپیمای سازمان فضایی ژاپن (JAXA) برای نخستین بار آب استخراج کنند. این نمونه‌ها از سیارکی به نام ایتوکاوا (Itokawa) و توسط یک فضاپیمای ژاپنی به نام هایابوسا (Hayabosa) به زمین آورده شده است. ایتوکاوا یک سیارک...
یک فضاپیمای ژاپنی از فضا آب به زمین آورد

کشف آب در یک سیارک فرازمینی این تئوری را تقویت می‌کند که احتمالا بوجود آمدن آب بر روی سیاره زمین نیز در نتیجه برخورد سیارکی بوده است. اما محققان می‌گویند این امکان بسیار کم است که همه آب موجود در اقیانوس‌های زمین در نتیجه چنین برخوردهایی بوجود آمده باشند.

دو شیمی کیهان‌شناس از دانشگاه آریزونای آمریکا توانسته‌اند از نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط یک فضاپیمای سازمان فضایی ژاپن (JAXA) برای نخستین بار آب استخراج کنند. این نمونه‌ها از سیارکی به نام ایتوکاوا (Itokawa) و توسط یک فضاپیمای ژاپنی به نام هایابوسا (Hayabusa) به زمین آورده شده است.

ایتوکاوا یک سیارک نوع اس است که حدودا ۵۵۰ متر طول و بین ۲۱۳ تا ۳۰۵ متر عرض دارد. این سیارک برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ و در جریان پروژه لینیر (Linear) کشف شد.

این سیارک حدود ۱.۳ برابر زمین از خورشید فاصله دارد و مدار خود به دور این ستاره را هر ۱۸ ماه یکبار طی می‌کند. در بخشی از مدار حرکتی‌اش با مدار زمین تلاقی پیدا می‌کند و در دورترین فاصله اش از خورشید اندکی به مریخ نزدیک می شود.

در سال ۲۰۱۰ فضاپیمای هایابوسا سازمان فضایی ژاپن به سوی این سیارک رفت و ۱۵۰۰ نمونه ذره از آن را با خود به زمین آورد. دکتر ژیلیانگ جین (JI Liang Jin)، رهبر این مطالعه می‌گوید: «ما دریافتیم که نمونه‌های سیارکی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند در مقایسه با سایر اجرامی بخش درونی منظومه شمسی، غنی از آب هستند.»

یک فضاپیمای ژاپنی از فضا آب به زمین آورد

در این نمونه‌های فرازمینی، پیروکسین‌هایی وجود دارند که در ساختارهای کریستالی‌شان می‌توان ملکول‌های آب را مشاهده کرد. محققان گمان مي‌کنند که احتمالا در سیارک ایتوکاوا مقادیر بیشتری آب نیز وجود داشته باشد، اما هنوز مقدار دقیق آن را نمی‌دانند.

کشف آب در یک سیارک فرازمینی این تئوری را تقویت می‌کند که احتمالا بوجود آمدن آب بر روی سیاره زمین نیز در نتیجه برخورد سیارکی بوده است. اما محققان می‌گویند این امکان بسیار کم است که «همه» آب موجود در اقیانوس‌های زمین در نتیجه چنین برخوردهایی بوجود آمده باشند.

سازمان ها | University of Arizona | JAXA