رکوردشکنی در سرعت طراحی و ساخت ماهواره با حذف بروکراسی

0 589

شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) موفق شده است با ساخت بسیار سریع ماهواره‌ای آزمایشی رکوردشکنی کند. نورثروپ گرومن موفق شد  ماهواره آر۳دی۲  (R3D2) را برای آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی ایالات‌متحده یا دارپا (DARPA سرواژه Defense Advanced Research Project Agency) در مدت فقط ۲۰ ماه از طرح مفهومی به مرحله پرتاب برساند. این مدت بسیار کوتاه‌تر از زمان متداول ساخت ماهواره‌های مشابه است که سال‌ها به طول می‌کشد.

شرکت نورثروپ گرومن گفته است که برای دستیابی به سرعت بالای ساخت، سازمان دولتی دارپا اجازه ریسک‌پذیری بالاتری از میزان متداول را داده و انتظارات و بازبینی‌های کم‌تری نسبت به پروژه‌های معمول در مراحل ساخت مطالبه کرده است. مسئولان نورثروپ گرومن در نظر گرفتن معقولانه ریسک و حذف بروکراسی را علت کامیابی در انجام سریع این پروژه می‌دانند. به گفته آنان ساخت موفقیت‌آمیز این ماهواره تأییدی بر امکان طراحی و انجام سریع‌تر پروژه‌های فضایی آینده است.

ماهواره آر۳دی۲ برای آزمودن نوع نوینی از آنتن‌های بازشونده طراحی و ساخته شده و نام آن از عبارت Radio Frequency Risk Reduction Deployment Demonstration به معنی نمایش کاهش ریسک بازشدن فرکانس رادیویی گرفته شده است. آنتن بازتابی ممبران (membrane reflectarray antenna) به‌کاررفته در این ماهواره از فیلم نازکی به ضخامت ورق کاغذ از جنس ماده‌ای پلیمری به نام کاپتون (Kapton) ساخته شده است. این آنتن در هنگام پرتاب به صورت جمع شده در فضای کوچکی قرار می‌گیرد و سپس در مدار زمین تا اندازه ۲/۳ متر باز می‌شود.

قرار است دینامیک باز شدن آنتن‌‌ ساخته شده از ممبران، ماندگاری آن و همچنین ویژگی‌های مخابراتی آن در فرکانس رادیویی در مدار کم ارتفاع زمین با مأموریت ماهواره آر۳دی۲ بررسی شود. به گفته مقامات سازمان دارپا این آنتن‌ها می‌توانند در مأموریت‌های متعدد و مختلفی که در حال حاضر نیاز به ماهواره‌های بزرگ برای مخابرات پرسرعت دارند به کار گرفته شوند. این ماهواره ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد و در ۲۸ ماه مارس ۲۰۱۹ در مداری به ارتفاع ۴۲۵ کیلومتر قرار داده شد.


منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13034
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها