سیاره‌ای سوزان که در جو آن بخار فلزات وجود دارد

سیاره فراخورشیدی کلت ۹-بی (KELT-9 b) با فاصله ۶۵۰ سال نوری در صورت فلکی دجاجه داغ‌ترین سیاره شناخته‌شده تاکنون است. پژوهشگران دانشگاه برن (University of Bern) و دانشگاه ژنو (University of Geneva) تابستان ۲۰۱۸ با  طیف‌نگاری در جو این سیاره شواهدی از وجود بخار فلزات آهن و تیتانیوم یافته‌اند. اکنون این پژوهشگران موفق شده‌اند بخار فلزات دیگری را مانند سدیم، منیزیم و کروم و همچنین فلزات اسکاندیوم و ایتریم که روی زمین نادر هستند در جو این سیاره بیابند.

به سیاره‌هایی که به دور ستاره‌های دیگری غیر از خورشید می‌گردند سیاره‌های فراخورشیدی گفته می‌شود. از میانه دهه ۱۳۷۰ شمسی/۱۹۹۰ میلادی تاکنون حدود ۴ هزار سیاره فراخورشیدی کشف شده است. برخی از این سیاره‌ها شرایط بسیار حادی مانند دمای فوق‌العاده بالا در مقایسه با سیاره‌های منظومه شمسی دارند. برخی از این سیاره‌ها غول‌های گازی بزرگی در ابعاد سیاره مشتری و بزرگ‌تر هستند که بسیار به سیاره مادرشان نزدیک‌اند و هر بار گردش آن‌ها فقط چند روز طول می‌کشد و به آن‌ها اصطلاحا مشتری‌های داغ گفته می‌شود. سیاره کلت-۹ بی نمونه‌ای از یک مشتری داغ است. نزدیکی این سیاره به ستاره میزبانش که دو برابر از خورشید درخشان‌تر و داغ‌تر است باعث شده که دمای این سیاره به حدود ۴ هزار درجه سانتی‌گراد برسد و داغ‌ترین سیاره شناخته‌شده باشد.

منبع Phys