کانادا سامانه جستجو و نجات ماهواره‌ای راه‌اندازی می‌کند

0 540

دولت کانادا تصمیم دارد از فناوری نوین ماهواره‌ای برای جستجو و نجات استفاده کند. در این فناوری ریپیتر (Repeater) یا تکرارگرهایی روی ماهواره نصب می‌شوند که عملیات جستجو و نجات را تسریع و تسهیل می‌کنند. ریپیتر یا تکرارگر وسیله‌ای مخابراتی است که سیگنال‌ها را دریافت و دوباره ارسال می‌کند و برای افزایش محدوده پوشش‌دهی و تقویت سیگنال‌ استفاده می‌شود. این پروژه سامانه جستجو و نجات مدار متوسط زمین دفاع ملی یا مئوسار (MEOSAR سرواژه National Defence’s Medium Earth Orbit Search and Rescue) نام گرفته است. هدف پروژه مئوسار کاهش قابل‌توجه زمان پاسخ به درخواست‌های جست‌وجو و نجات است که دولت کانادا بین ۲۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون دلار صرف آن خواهد کرد. با استفاده از این فناوری نوین مکان دقیق افراد، کشتی‌ها و یا هواپیماهای حادثه‌دیده و نیازمند کمک با دقت بسیار بیش‌تری تعیین می‌شود. سامانه مئوسار علاوه بر تکرارگرهای نصب‌شده روی ماهواره سه ایستگاه زمینی برای پردازش داده‌های ماهواره‌ای خواهد داشت.

دولت کانادا قراردادی به ارزش ۳۹ میلیون دلار با شرکت مک‌دونالد، دتویلر و همکاران (Macdonald, Dettwiler and Associates Corporation به‌اختصار MDA) در کبک کانادا برای طراحی و ساخت ۱۰ تکرارگر جستجو و نجات ماهواره‌ای سامانه مئوسار بسته است. با توافقی که میان سازمان دفاع ملی کانادا (Department of National Defence) و نیروی هوایی ایالات‌متحده (United States Air Force) انجام گرفته، این تکرارگرهای کانادایی روی نسل نوین ماهواره‌های جی‌پی‌اس نیروی هوایی آمریکا نصب می‌شوند. قرارداد ساخت تکرارگرها با شرکت مک‌دونالد تا ابتدای فوریه ۲۰۲۹ بسته شده است و در صورت تمایل دولت کانادا به اضافه شدن ۱۲ تکرارگر دیگر امکان تمدید آن تا ابتدای ماه اوت سال ۲۰۳۴ نیز وجود دارد. ساخت  سامانه مئوسار ۴۴ فرصت شغلی در طول مدت قرارداد در کبک کانادا ایجاد می‌کند.

سالانه بیش از ۹ هزار درخواست جستجو و نجات به گارد ساحلی و نیروهای مسلح کانادا ارجاع می‌شود که در هزار مورد نیاز به جستجو و نجات هوایی می‌شود.

منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13016
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها