استفاده از تصاویر حرارتی رنگی برای مطالعه‌ی بزرگترین قمر مریخ

اخیراً ناسا تصاویر جدیدی از قمر فوبوس (Phobos) مریخ منتشر کرده است که می‌تواند منشأ وجود این قمر را روشن کند. فوبوس بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین قمر سیاره‌ی مریخ است و شعاع آن به ۱۱ کیلومتر می‌رسد. فاصله‌ی این قمر از سیاره‌اش یعنی مریخ ۶ هزار کیلومتر است.

نکته‌ی قابل توجه راجع به فوبوس این است که در هر قرن ۱.۸ متر به مریخ نزدیک‌تر می‌شود و تخمین زده شده که تا ۵۰ میلیون سال دیگر با مریخ برخورد کند و نابود شود و یا جاذبه مریخ باعث نابودی آن شود.

تصاویر جدیدی که از فوبوس منتشر شده است، توسط فضاپیمای رباتیک مارس ادیسی ۲۰۰۱ (Mars Odyssey 2001) به ثبت رسیده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون یعنی از زمان رسیدنش به نزدیکی مریخ از آن عکسبرداری کرده است.

آخرین تصاویر ارسالی از فضاپیمای مارس ادیسی ۲۰۰۱ زمانی اتفاق افتاد که قمر فوبوس در حالت ماه کامل قرار داشت. این بدان معنا است که  زمانی که این اطلاعات جمع‌آوری شد، خورشید دقیقاً پشت سر فضاپیما قرار داشته و این ماهواره‌ی مریخی را کاملاً روشن کرده است.

محققان می‌توانند با بررسی این تصاویر حرارتی به درک بهتری از فراوانی برخی مواد در این قمر برسند.

در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۱۹ میلادی، محققان ناسا اظهار کردند که این فضاپیما از دوربین ترمیس THERMIS برای ثبت جزئیات دمای سطح فوبوس استفاده می‌کند. نام دوربین THERMIS مخفف عبارت سیستم تصویربرداری انتشار حرارتی (Thermal Emission Imaging System) است که یکی از ویژگی‌های مدارگرد اودیسه‌ی مریخ (Mars Odyssey) محسوب می‌شود. این اطلاعات به محققان کمک می‌کند که منشأ فوبوس را دریابند که آیا یک سیارک بزرگ است یا از مواد سیاره‌ی سرخ تشکیل شده است.

گفتنی است اطلاعات به دست آمده از مارس ادیسی ۲۰۰۱ برای تأیید منبع اصلی این قمر کافی نیست ولی حداقل گامی رو به جلو محسوب می‌شود. ناسا قصد دارد در آینده‌ای نزدیک با استفاده از فضاپیمای رباتیک آژانس فضایی ژاپن با نام مخفف MMX قمر فوبوس را مورد مطالعات بیشتر قرار دهد. قرار است پرتاب این فضاپیما در سال ۲۰۲۴ میلادی انجام شود و بازگشت آن هم در سال ۲۰۲۹ صورت گیرد.