فناوری تصویربرداری فضایی در خدمت تشخیص زودهنگام سرطان

0 787

تشخیص نشانه‌های اولیه سرطان با تصویربرداری‌های متداول پرتوی ایکس به دلیل وضوح ناکافی تصاویر آسان نیست که باعث می‌شود تشخیص بیماری تا پیشرفته شدن آن به تعویق بیفتد. مهندسان شرکت بریتانیایی ادپتیکس (Adaptix) فناوری‌ای که در اصل برای تصویربرداری فضایی اخترشناسی ایجادشده است را برای تصویربرداری پرتو ایکس سه‌بعدی واضح از بدن انسان به کار گرفته‌اند. این ابزار برای تشخیص زودهنگام نشانه‌های اولیه سرطان به پزشکان کمک می‌کند. ادپتیکس بسیار کوچک و قابل‌حمل ساخته شده و قابلیت ارتباط مخابراتی با ماهواره‌ را دارد؛ بدین‌ترتیب می‌توان این دستگاه را در محل اقامت بیماران بدون نیاز به فرستادن آن‌ها به بیمارستان نیز استفاده کرد.

ماشین اسکنر ادپتیکس از حسگری بهره می‌گیرد که برای اخترشناسی در طول موج ایکس ساخته شده و در چند مأموریت فضایی ازجمله مأموریت ایکس‌ام‌ام-نیوتن (XMM-Newton) متعلق به سازمان فضایی اروپا به کار گرفته شده بود. ماهواره ایکس‌ام‌ام-نیوتن که یک تلسکوپ فضایی پرتوی ایکس است در سال ۱۹۹۹ میلادی در مدار زمین قرار گرفت.

سازمان فضایی اروپا (ESA) و سازمان فضایی بریتانیا (UK Space Agency) بودجه‌ای معادل ۱/۲ میلیون دلار برای ساخت این ماشین تصویربرداری پرتوی ایکس اختصاص داده‌اند. شرکت ادپتیکس در مرکز رشد کسب‌وکارهای سازمان فضایی اروپا در هارول (Harwell) در بریتانیا به وجود آمده است. سازمان فضایی اروپا ۲۰ مرکز رشد کسب‌وکار در سرتاسر اروپا دارد. این مراکز از استارت‌آپ‌ها برای به‌کارگیری نوآورانه فناوری‌های فضایی در کاربردهای دیگر حمایت فنی و اقتصادی می‌کنند .


منبع esa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13012
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها