ناسا مرحله نهایی رقابت ساخت اقامتگاه مریخی با چاپگر سه‌بعدی را برگزار کرد

0 579

ناسا مرحله سوم و نهایی چالش ساخت اقامتگاه مریخی با چاپ سه‌بعدی را در چهار روز از یکم تا چهارم ماه می ۲۰۱۹ برگزار کرد. در این رقابت شرکت‌کنندگان اقامتگاه‌های مریخی طراحی‌شده خود را با مقیاس یک‌سوم اندازه واقعی با چاپگرهای سه‌بعدی خودکار و حداقل مداخله انسانی ساختند. در طی برگزاری رقابت در مجموع ۳۰ ساعت عملیات چاپ سه‌بعدی با حضور داوران انجام شد. پس از پایان ساخت اقامتگاه‌ها چندین آزمون برای تعیین ترکیب مواد و پایداری و وجود نشت و میزان استحکام روی آن‌ها اجرا شد. برای مثال از دود برای بررسی وضعیت آب‌بندی و وجود نشت در اقامتگاه‌ها استفاده شد.

شرکت آمریکایی ای‌آی اسپیس فکتوری (AI SpaceFactory) رتبه نخست و جایزه ۵۰۰ هزار دلاری را از آن خود کرد. دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Pennsylvania State University) نیز که در جایگاه دوم قرار گرفته بود ۲۰۰ هزار دلار به دست آورد.

اقامتگاه برنده در این رقابت مارشا (Marsha) نام‌گذاری شده است. مارشا اقامتگاهی بلند و با عرض کم است و امکان ساخت خودکار آن با اتصال یک بازوی تلسکوپی عمودی به مریخ نورد امکان‌پذیر است. مریخ نورد در هنگام ساخت‌وساز سر جای خود ثابت می‌ایستد و نیازی به حرکت ندارد. دلیل بلند و کم عرض طراحی شدن این اقامتگاه این بوده است که ساخت آن با کم‌ترین تعداد مریخ نورد ممکن شود.

شرکت ای‌آی اسپیس فکتوری تصمیم دارد نمونه‌ای از طرح اقامتگاه مارشا را برای ساخت اقامتگاه‌های دوستدار محیط‌زیست روی زمین نیز به کار بگیرد. این اقامتگاه‌های زمینی ترا (Tera) نام‌گذاری شده است و با استفاده از مواد طبیعی و قابل‌تجزیه زیستی با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند. اقامتگاه‌ ترا نیاز به سیمان و بتن را که غیرقابل بازیافت هستند کاهش می‌دهد.

ناسا رقابت ساخت اقامتگاه مریخی با چاپ سه‌بعدی را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرد و سه مرحله مختلف از آن تاکنون برگزار شده است. در کل مراحل ۶۰ گروه در این رقابت شرکت و جوایزی به ارزش مجموع دو میلیون دلار از ناسا دریافت کرده‌اند.

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13011
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها