اسپیس ایکس پروژه اینترنت ماهواره ای را آغاز می کند

0 1,417

شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در هفته‌ی جاری چند ماهواره‌ی آزمایشی را برای پروژه استارلینک (Starlink) به آسمان می‌برد. این اقدام نشان دهنده‌ی آغاز پروژه برای تامین اینترنت ماهواره‌ای است.

برنامه‌ی آقای الون ماسک (Elon Musk) برای تاباندن اینترنت پرسرعت به زمین با استفاده از هزاران ماهواره در حال تحقق است. در همین راستا به نظر می‌رسد پروژه استارلینک هفته آتی آغاز شود.

طبق بیانیه‌ی گوین شات ول (Gwynne Shotwell) رئیس اسپیس ایکس، این شرکت در تاریخ ۱۵ می چند ماهواره را به همراه یک ماهواره‌بر فالکون ۹ به فضا پرتاب می‌کند. این عملیات در حقیقت آغاز پروژه استارلینک است. البته به گفته شات ول این پرتاب‌های اولیه بیشتر به مثابه آزمایش هستند. جالب آنکه نسخه‌ی ماهواره‌‌های آزمایشی قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند. این ویژگی به ماهواره‌ها کمک می‌کند از برخورد با یکدیگر اجتناب کنند.

شات ول در کنفرانس ماهواره ۲۰۱۹ در این باره گفت: «این ماهواره‌ها آزمایشی هستند تا بتوانیم شیوه‌ی به کارگیری از ماهواره‌ها و ایجاد شبکه را بررسی کنیم.» شات ول همچنین افزود: «این شرکت احتمالاً تا پایان سال٬ ۲ تا ۶ عملیات پرتاب دیگر برای پروژه‌ی استارلینک انجام می‌دهد.»

طبق بیانیه‌ی شرکت اسپیس ایکس این ماهواره‌ها به شکل یک شبکه فعالیت می‌کنند و با پایانه‌های کاربری در خانه‌ی مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند.

اخیرا دولت طرح اصلاح شده‌ی استارلینک را تأیید کرده است. طبق طرح اصلاح شده‌ی اسپیس ایکس٬ بیش از ۱۵۰۰ ماهواره به ارتفاع ۳۴۲ مایلی زمین ارسال می‌شوند. این پروژه در نهایت ۱۲ هزار ماهواره را شامل می‌شود که بالای اتمسفر زمین مدار می‌زنند و اینترنتی با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه را برای کاربران فراهم می‌کنند که میزان تأخیر در دسترسی کاربران به این اینترنت ۲۵ میلی ثانیه است.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13009
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسپاش
اسپاش
4 سال قبل

سلام. اینترنت ماهواره ای در مدار GEO از قبل وجود داشته است اما قرارگیری ماهواره در مدار LEO به منظور ارائه اینترنت اتفاقی جدید محسوب می گردد. در مورد تاریخچه و تفاوت های این دو موضوع قبلا مطالبی منتشر کرده ایم که در صورت علاقه می توانید به آنها مراجعه نمایید.

ا
ا
4 سال قبل

البته اینترنت از اول هم بدون فیلترینگ بوده است و فقط برخی از اپراتورهای محلی در برخی مناطق مثل ایران روی مسیر مخابراتی فیلترینگ را انجام میدهند و از نظر فنی خود فیلترینگ روی کل اینترنت غیرممکن است و اینترنت استاندارد اعم از زمینی و ماهواره ای و کابلی و فیبری و بیسیم و باسیم کاملا بدون فیلتر است و اینترنت ایران کلا غیراستاندارد محسوب میشود – نکته دیگر اینکه اینترنت ماهواره ای سالهاست که فراهم شده (از سال 1970 میلادی) اما در ایران هنوز رایج و ارزان نیست آنهم بدلیل بی اطلاعی مردم و دلالی دلالان (جالب است قبل از ورود هرچیز به ایران اول بساط دلالی آن برپا میشود!!!) ضمنا سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه چندین سال است که برای سیستمهای ثابت بیسیم رواج دارد (حدود 10 سال) و برای فیبر نوری هم سرعت حداقلی یک گیگابیت برثانیه است و کمتر از آن صرف نمیکند.
حالا اینکه سیستمهای جدید ماهواره ای جایگزین دستگاههای قدیمی تر میشود بحث دیگری است ولی اینترنت ماهواره ای بطور کلی از سن انقلاب ایران هم قدیمی تر است …