1398/02/22

سفر جلبک‌ها از اعماق اقیانوس تا فضا برای تغذیه فضانوردان

کارشناسان در نظر دارند با استفاده از رشد گونه‌ی خاصی از جلبک در فضا تغذیه فضانوردان در زمان سفر‌های فضایی را امکان‌پذیر کنند. محققان در نظر دارند در اولین آزمایش گونه‌ی خاصی از جلبک‌ها را در ایستگاه فضایی بین المللی رشد دهند تا به این ترتیب و با تکمیل آزمایش‌ها در آینده از قابلیت‌های این گونه‌ی گیاهی...
سفر جلبک‌ها از اعماق اقیانوس تا فضا برای تغذیه فضانوردان

محققان در نظر دارند در اولین آزمایش گونه‌ی خاصی از جلبک‌ها را در ایستگاه فضایی بین المللی رشد دهند تا به این ترتیب و با تکمیل آزمایش‌ها در آینده از قابلیت‌های این گونه‌ی گیاهی برای تولید اکسیژن و مواد خوراکی برای فضانوردان در سفر‌های طولانی مدت فضایی از جمله سفر به سیاره‌ی مریخ استفاده کنند.

کارشناسان جلبک را در یک رآکتور زیستی فتوسنتز پیشرفته به نام فتوبیورآکتور (Photobioreactor) رشد می‌دهند، این راکتور در یک فضای کاملاً مناسب سبب رشد جلبک می‌شود و با استفاده از تابش نور سبب ایجاد فرآیند فتوسنتز در آن می‌شود.

این وسیله روز ششم ماه می‌ سال جاری میلادی همراه دیگر تجهیزات با استفاده از کپسول فضایی کارگو دراگون (Cargo Dragon) به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شد. در این آزمایش دانشمندان در نظر دارند با استخراج دی اکسید کربن ایجاد شده در فضای ایستگاه فضایی بین المللی در نتیجه‌ی بازدم فضانوردان و وارد کردن آن به رآکتور زیستی سبب ایجاد اکسیژن و خوراک برای فضانوردان شوند.

گونه‌ی جلبک مورد استفاده در این آزمایش the green microalgae Chlorella vulgaris نام دارد که با دریافت دی اکسید کربن و تابش نور، عمل فتوسنتز در آن انجام شده و به تولید اکسیژن و ماده‌ی خوراکی برای فضانوردان می‌پردازد.

سفر جلبک‌ها از اعماق اقیانوس تا فضا برای تغذیه فضانوردان

پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، دانشمندن نوعی سیستم بازیافت و تصفیه‌ی هوای پیشرفته به نام ACLS را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کرده‌اند که می‌تواند از دی اکسید کربن تولیدی درون ایستگاه فضایی بین المللی برای تولید آب و متان مورد استفاده قرار گیرد.

سفر جلبک‌ها از اعماق اقیانوس تا فضا برای تغذیه فضانوردان

کارشناسان امیدوار هستند با اتصال این ۲ دستگاه به یکدیگر به نوعی ترکیب به نام PBR@ACLS دست یابند که سبب بهبود کیفیت هوای درون سفینه‌های فضایی و ایجاد منبع غذایی جدید برای فضانوردان در آینده منجر شود.

استفاده از منبع خوراک بر پایه‌ی جلبک سبب کاهش ۳۰ درصدی نیاز به حمل مواد خوراکی همراه فضانوردان می‌شود و منبع غذایی پروتئینی بالایی برای تقویت فضانوردان و حفظ سلامت آن‌ها در طول سفر‌های طولانی مدت فضایی خواهد بود.

سازمان ها | international space station