آشکارساز پرتوهای فضایی به مقابله با آثار هنری تقلبی می‌آید

0 420

کلاه‌برداری در خرید و فروش آثار هنری بسیار معمول است. برخی می‌گویند که نیمی از نقاشی‌ها یا آثار هنری دیگری مانند مجسمه‌های خرید و فروش شده تقلبی هستند و یا به نادرست به هنرمندان مشهورتر و بزرگ‌تری نسبت داده می‌شوند. با حمایت سازمان فضایی اروپا (ESA) آشکارسازی که در کاربردهای فضایی  استفاده می‌شده به کمک تشخیص آثار هنری تقلبی آمده است.

این ابزار آشکارساز تایمپیکس (Timepix) نام دارد و مجهز به حسگر سیلیکونی است که آرایه‌ای با ۲۵۶ در ۲۵۶ پیکسل دارد. هر پیکسل این ابزار حدود ۵۵ میکرومتر مربع است که نصف مقطع تارهای مو انسان است. نکته اصلی در کارآمدی این حسگر آن است که هر پیکسل آن به صورت جداگانه پرتوها را پردازش و سیگنال ارسال می‌کند. به همین دلیل جزئیات بسیار بالایی با این حسگر ثبت می‌شود.

این آشکارسازی ابتدا برای کاربرد در برخورد دهنده هادرونی بزرگ در مرکز پژوهشی سرن (CERN) ساخته شده بود. سپس این فناوری دو بار در مدار زمین به کار گرفته شده است؛ یک بار در ایستگاه فضایی بین‌المللی و یک بار روی ماهواره سنجشی پروبا-وی (Proba-V) متعلق به سازمان فضایی اروپا که پوشش گیاهی را بررسی پایش می‌کند.

شرکت تازه تأسیس اینسایت آرت (InsightART) در پراگ در جمهوری چک از فناوری این حسگر برای بررسی آثار هنری و تشخیص آثار تقلبی استفاده می‌کند. در روش‌های معمولی آثار هنری در پرتوی ایکس جزئیاتی از بخش‌های زیرین این آثار که با لایه رنگی رویین پوشیده شده قابل‌بررسی است. اما مزیت بررسی آثار هنری با آشکارساز تایمپیکس آن است که می‌تواند رنگ‌دانه‌های هر رنگ را جدا بررسی کند. همچنین با استفاده از این فناوری تصویربرداری و اعمال فیلترهای خاصی می‌توان نحوه ضربه‌های قلم‌مو برای هر رنگ روی اثر هنری را به‌طور جداگانه بررسی کرد. متخصصان هنری می‌تواند با تحلیل تصاویر گرفته‌شده از آثار هنری اصالت آن‌ها را تشخیص دهند.

شرکت اینسایت آرت در مرکز رشد کسب‌وکارهای سازمان فضایی اروپا در جمهوری چک (Business Incubation Centre Czech Republic) راه‌اندازی شده است. سازمان فضایی اروپا ۲۰ مرکز رشد کسب‌وکار در سرتاسر اروپا دارد. این مراکز از استارت‌آپ‌های برای به‌کارگیری نوآورانه فناوری‌های فضایی در کاربردهای دیگر حمایت فنی و اقتصادی می‌کنند . تاکنون این مراکز از ۷۰۰ استارت‌آپ حمایت کرده و هزاران شغل جدید به وجود آورده‌اند.

 

منبع esa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12997
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها