ساخت پوششی هوشمند برای فضاپیماها

0 606

شرکت سنر (SENER) و مرکز فناوری آی‌کا4-تکنیکر (IK4-TEKNIKER) در اسپانیا برای ساخت پوشش‌های هوشمندی که مانع پدیده جوش سرد در قطعات فلزی ماهواره‌ها و فضاپیماها می‌شوند همکاری می‌کنند. اگر دو قطعه فلزی در خلأ با یکدیگر تماس پیدا کنند، به دلیل نبود هوا و هیچ‌گونه جداکننده‌ای بین آن‌ها، به یکدیگر متصل می‌شوند. این پدیده جوش سرد نامیده می‌شوند و برای قطعات فضاپیماها و ماهواره‌ها که باید امکان حرکت و باز و بسته شدن داشته باشند، مانند آنتن‌ها و یا صفحات خورشیدی، بسیار خطرناک است. برای جلوگیری از جوش سرد باید روی قطعات فلزی ماهواره‌ها و فضاپیماها پوشش مناسبی قرار گیرد.

در روش پیشنهادی این شرکت‌ها از فناوری رسوب‌دهی فیزیکی بخار (Physical Vapour Deposition به‌اختصار PVD) برای ایجاد پوشش استفاده می‌شود. در این روش ابتدا ماده جامد مورداستفاده برای پوشش به صورت اتم یا مولکول تبخیر می‌شود و سپس روی سطح موردنظر نشانده می‌شود. با این روش می‌توان پوشش‌هایی به ضخامت فقط چند میکرومتر یا نانومتر با ویژگی‌های فیزیکی-شیمیایی مشخص ایجاد کرد.

سازمان فضایی اروپا (ESA) این روش پوشش دهی برای ماهواره‌ها و فضاپیماها را تأیید کرده و قرار است در مأموریت‌های سولار اربیتر (Solar Orbiter به‌اختصار SolO)، اگزومارس (EXOMARS) و جویس (JUICE) به کار رود.


منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12992
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها