چین و پاکستان توافقنامه همکاری فضایی امضا کردند

0 731

چین و پاکستان در اردیبهشت ۱۳۹۸ در جریان سفر عمران خان (Imran Khan) نخست‌وزیر پاکستان به چین توافق‌نامه‌ای برای همکاری در علوم و کاوش‌های فضایی امضا کردند. عمران خان برای شرکت در نشست راه ابریشم جدید به پکن سفر کرده بود. بر اساس این توافق‌نامه قرار است سازمان ملی فضایی چین (China National Space Administration) و کمیسیون پژوهش‌های فضایی و بالای جو پاکستان (Pakistan Space and Upper Atmosphere Research Commission) کمیته مشترکی از مقامات بلندپایه دو کشور برای بررسی همکاری‌های فضایی آینده تشکیل دهند. انجام آزمایش‌های علمی و فناوری، تربیت و تمرین فضانوردان و همچنین تبادل تجارب فضانوردی سرنشین دار از مفاد این توافق‌نامه است.

طبق اعلام مقامات چینی، در این همکاری پاکستان در زمینه خدمات سنجش از دور برای بلایای طبیعی و کشاورزی و نقشه‌برداری و همچنین نحوه مدیریت پسماند در شرایط بی‌وزنی منتفع می‌شود. همچنین چین در زمینه کاربردهای تجاری فناوری فضایی، امنیت سرمایه‌گذاری و مبارزه با تروریسم بهره می‌برد.

انعقاد این توافق‌نامه بین پاکستان و چین به دلیل رقابت پاکستان با همسایه‌اش هند اهمیت ویژه‌ای دارد. به ویژه آن‌که هند به تازگی موفق شد با موفقیت موشک ضد ماهواره بیازماید و خود را در این فناوری در کنار آمریکا، روسیه و چین قرار داد.


منبع outlookindia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12987
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها