مدیریت بهینه کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای
جمعی از
دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موفق شدند با ایجاد استارتآپ «کشت
نگاران امید» و استخراج اطلاعات مکانی از زمینهای کشاورزی با استفاده از تصاویر
ماهوارهای، کمک قابل توجهی به مدیریت بهینه کشاورزی کشور کنند.
امید همتی سرپرست این تیم که خود دانش آموخته رشته مهندسی عمران در
مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است، با اشاره به رویکرد و
هدف ایجاد این استارتآپ گفت: «ایده اولیه استارتآپ کشت نگاران در انتهای سال ۱۳۹۶ شکل
گرفت. شاید اولین جرقه فعالیت در این حوزه زمانی در ذهن ما شکل گرفت که میخواستیم
با بهرهگیری از آموختههای آکادمیک خود، به مدیریت مصرف آب که مهمترین چالش
اجتماعی امنیتی آیندهی کشور است، کمک کنیم.»
وی ادامه داد: «پس از بررسی دقیقتر ایده و دریافت
مشاوره از افراد مختلف، به یک جمعبندی در خصوص هدف و آرمان تشکیل گروه خود با
ماهیت نوآورانه رسیدیم. در حال حاضر در کشورهای پیشرفته استارتآپهای حوزه مدیریت
مصرف آب و مدیریت بهینه کشاورزی به شدت مورد توجه و اقبال قرار گرفتهاند و
پیشگامی ایران همپای سایر کشورهای پیشرفته، مزیت قابل توجهی برای کشور ایجاد میکند. »
همتی یادآور شد: «فعالیت گروه با تمرکز در بخش تحقیق و توسعه از
اواخر سال ۹۶ به طور
رسمی آغاز شد که این تلاشها با اضافه شدن بخشهای مختلف نظیر بازاریابی و مدیریت
استراتژی و بازار تا نیمه اول ۹۷ کامل تر شد. این کار تا نیمه سال ۱۳۹۷ به بلوغ لازم برای طرح به
عنوان ایده کسب و کار رسید و در مرداد ۹۷7 به عنوان یک گروه در مرکز شتاب
دهنده دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدیم. در این مرکز شتابدهی، خدمات متنوع و مهم
برای افزایش سرعت رشد استارتآپها از قبیل برگزاری جلسات مشاوره، معرفی به
مشتریان و سایر حمایتهای مادی و معنوی ارائه میشود.»
سرپرست این تیم اظهار کرد: «هدف اصلی استارتآپ کشت
نگاران امید با نام تجاری ستلارم
(satelarm)،
استخراج اطلاعات مکانی از زمینهای کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهوارهای است.
این اطلاعات که با سرعت، در سطح کل زمینهای کشاورزی و با دقت قابل قبول تولید میشود،
میتواند برای اشخاص و سازمانهای مختلف مرتبط با فعالیت کشاورزی مورد استفاده
قرار بگیرد. کشاورزان، مدیران مزرعه، سازمانهای دولتی و خصوصی مرتبط مانند سازمان
جهاد کشاورزی، سازمانهای حقوقی دولتی مانند بانک کشاورزی به عنوان مشتریان این
اطلاعات شناخته شدهاند.»
همتی گفت: «مشتریان در صورت استفاده از این سامانه میتوانند
اطلاعات ارزشمندی از وضعیت مدیریت مزرعه، سلامت گیاه و… کسب کنند و در بخش تحقیق
و توسعه در تلاش هستیم بستههای خدماتی خود را به جامعه هدف توسعه دهیم. در یک جمله
میتوان این طور خلاصه کرد که آرمان ستلارم افزایش بهرهوری کشاورزی با ارائه
تصویر وضعیت کشاورزی موجود و گذشته و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد است.»
اقدامات مهم ستلارم
همچنین حمیدرضا تقوایی نجیب دانش آموخته دانشکده مهندسی
عمران دانشگاه صنعتی شریف و مسئول کمیته ارتباطات این استارتآپ در باره حوزهی
خدمات این تیم گفت: «تاکنون توانستهایم خدمات خود را در چند حوزه به مشتریهای
مرتبط ارائه دهیم و در ضمن یک فرآیند دو طرفه، خدمات خود را مطابق با نظر آنها
تولید کنیم.»
وی ادامه داد: «استراتژی ما برای ورود به بازار به این
صورت بوده است که باتوجه به ناآشنایی عموم مشتریان با مزایای استفاده از دادهها و
تحلیلهای ما، مواردی را به صورت پایلوت و رایگان برای مشتری اجرا کنیم تا بتوانند
به طور ملموس نتیجه کار را ببینند. بنابراین تاکنون بیش از هشت پایلوت موفق را در
مجموعههای فعال در صنعت بیمه کشور، کشت و صنعتهای صاحب نام و دستگاههای مربوطه
اجرا کرده ایم و در مرحله امضای قرارداد جامع با یکی از مشتریان هستیم که قابل
تبدیل به ارائه خدمات درازمدت است.»
تقوایی افزود: «از آنجا که هدف ستلارم ارائه اطلاعات به
کشاورزان و مدیران مزرعه به صورت آنلاین است، توسعه سرور متناسب با حجم اطلاعات
ماهوارهای بیش از ۱۰۰ ترابایت در سال نیز پیگیری و توسعه داده شده است. دادههای حجیم
بارگیری و تحلیل شده یکی از مهمترین و ارزشمندترین دستاوردهایی است که توانستیم
مطابق با برنامهریزیها به آن دست یابیم.»
لزوم حرکت صنعت و حکومت به سوی نوآوری
وی خاطر نشان کرد: «توجه به تولید کسب و کارهای نوین بر
مبنای دانش دانشگاهی و متناسب با نیاز بازار، به تازگی و در حدود یک دهه است که
مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گرفته است. به خصوص که تلاش برای توسعه این کسب و
کارها مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است. برای بهرهبرداری بهینه از ظرفیت کسب
و کارهای نوآورانه جهت رسیدن به اهداف کشور در افق ۱۴۰۴، لازم است سیستم نوآوری
ملی، منطقهای و بخشی تدوین شود و همه بازیگران این سیستم در راستای وظایف خود به
خوبی عمل کنند. »
تقوایی اظهار کرد: «برای رسیدن به این سیستم، لازم است
همان گونه که حرکت از دانشگاههای آموزش محور و پژوهش محور به سمت دانشگاههای
نوآورانه آغاز شده است، در صنعت و حاکمیت نیز این تغییر نگرش صورت گیرد.»
این پژوهشگر در ادامه به جدید بودن این نوع خدمات در
کشور اشاره کرد و گفت: «ستلارم، کسب و کار نوینی بر پایه دانش دانشگاهی است که
خدمات قابل ارائه آن، کمتر در ایران وجود داشته است. بنابراین شکلگیری بازار و
اقناع مشتریهای آنها زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد. پس از بررسی رقبای
بالقوه داخلی و رقبای خارجی، ستلارم تلاش کرده است تا فاصله خود را نسبت به آنها
افزایش بدهد و بهعنوان موج اول نسل دوم کسب و کارها خدمات ارائه دهد.»
وی توضیح داد: «ستلارم پیش بینی میکند تا پایان آذر ماه
امسال، نسخه اول ارائه خدمات خود به بخش قابل توجهی از مشتری های خود که مدیران
کشت و صنعتهای بزرگ کشور هستند، انجام شود. پس از آن نیز هم زمان با بهبود ارائه
خدمات به مشتریان داخل کشور، ارائه خدمات به مشتریان خارج از کشور و مشتریان خرد
داخلی شروع شود. در این میان تمرکز اصلی بر روی کشورهای غرب آسیا است؛ چرا که
جامعه هدف در دسترستری دارند و امید است که از این طریق با صادرات خدمات مشاورهای
پیشرفته و به روز، افتخاری دیگر برای کشور کسب شود.»
مشکلات پیش روی استارتآپهای ایران
تقوایی اظهار کرد: «یکی از چالشهای مهم پیش رو،
ناآشنایی جامعه هدف با خدمات قابل ارائه است و اینکه به چه میزان این اطلاعات می
تواند برای آنها سودمند باشد. از چالش های دیگر میتوان به همکاری نکردن دستگاههای
حاکمیتی در ارائه اطلاعات تکمیلی اشاره کرد. علی رغم تاکیدات مکرر مسئولان عالی
رتبه کشور مبنی بر بارگذاری اطلاعات در بسترهای تعیین شده، عموما اطلاعات جمع آوری
شده توسط دستگاههای دولتی به طور مناسب و مکفی در اختیار پژوهشگران و کنشگران
قرار نمیگیرد.»
وی ادامه داد: «همچنین در خصوص زیرساختهای حقوقی و آیین
نامههای اجرایی حمایت از استارتآپها، اگرچه پیگیریها و تلاشهای ارزشمندی توسط
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته، اما لازم است تغییر نگرش اصولی در
میان مدیران دستگاهها صورت گیرد و قوانین تکمیلی به منظور مناسب سازی فضای کسب و
کار نوآورانه و حمایتهای منطقی در این خصوص تدوین شود.»