اسپانیایی‌ها سامانه‌های فرود ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر خود را آزمایش کردند

0 436

اسپانیایی‌ها ۱۱ آوریل امسال موفق به آزمایش سامانه فرود ماهواره‌بر خود شدند. این ماهواره‌بر بازگشت‌پذیر که میورا-۵ (Miura-5) نام دارد طراحی شده است تا محموله‌هایی تا ۳۰۰ کیلوگرم را به مدار لئو ارسال کند. میورا-۵ در هنگام پرتاب ۱۴ تن وزن، ۱.۴ متر قطر و ۱۵ متر ارتفاع دارد. قوه‌ محرکه آن یک موتور سوخت مایع است که با ترکیب اکسیژن مایع و نفت سفید کار می‌کند. نخستین پرتاب آن برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

این آزمایش بدین صورت بود که در ابتدا یک هلیکوپتر شینوک سی‌اچ-۴۷ (Chinook-CH47) مرحله اول ماهواره‌بر را به ارتفاع ۵ کیلومتری سطح دریا برد و سپس آن‌را رها کرد. هنگام فرود سامانه‌های کنترلی آن طی سه مرحله چترهای نجات را باز کردند تا این که در نهایت با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه در اقیانوس فرود آمد. مرحله بعدی آزمایش، برسی سالم ماندن سامانه‌های الکترونیکی مرحله اول پس از فرود است. برسی‌های اولیه نشان از سالم بودن این سامانه‌ها می‌دهد اما نتیجه نهایی نیازمند برسی‌ها و تجزیه و تحلیل‌های بیشتر است.

حال که سامانه فرود فیورا-۵ درست کار کرده است، پی‌ال‌دی اسپیس (PLD space) شرکت توسعه‌دهنده این ماهواره‌بر که در حوزه ماهواره‌برهای سبک فعالیت دارد می‌خواهد از این سامانه در حامل سبک دیگر خود یعنی فیورا-۱ استفاده کند که قرار است امسال اولین پرتاب واقعی خود را تجربه کند. ساخت و طراحی این حامل‌های سبک با حمایت مالی آژانس فضایی اروپا (ESA) انجام می‌شود. هدف آژانس فضایی اروپا از این سرمایه‌گذاری قطع نیاز خود از دیگر رقبا برای پرتاب ماهواره‌های سبک به مدار لئو است.

منبع spacenewsfeed
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12982
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها