چندین آزمایش مهم در کنار فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی ارسال شدند

0 560

اسپیس‌ایکس (Spacex) هفتادمین پرتاب فالکن-۹ (Falcon-9) را با موفقیت انجام داد. این ماموریت که SPX CRS-17   نام‌گذاری شده بود شامل رساندن محموله‌های فضاپیمای باری دراگون (Dragon) به ایستگاه فضایی و همچنین ارسال دو محموله آزمایشی دیگر به صورت جداگانه به کمک ایستگاه فضایی بود. 
فضاپیمای دراگون قادر به ارسال تا ۳۳۰۷ کیلوگرم محموله حیاتی شامل اکسیژن٬ غذا٬ آب و تجهیزات کاری به ایستگاه فضایی است. این پانزدهمین ارسال بار دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.
اولین محموله جدا از دراگون STP-H6 است که بسته‌ای از هشت آزمایش است که مربوط به فناوری‌های ارتباطات و نظارت بر فضا هستند.

مهم‌ترین این آزمایشات شامل ۴ مورد زیر است:
۱) اولین محموله ‌XCOM نام دارد. این وسیله برای آزمایش روشی نوین برای تولید اشعه‌های ماورا بنفش استفاده ‌می‌شود. در صورت موفقیت این آزمایش٬ این فناوری می‌تواند در برقراری ارتباط کار‌امد در عمق فضا و برقراری ارتباط با وسایل نقلیه هایپرسونیک که با سرعتی فراتر از سرعت صوت حرکت می‌کنند مفید باشد.
۲) دومین محموله IMESA نام دارد که متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده است. بناست از IMESA برای مطالعه لایه یونوسفر جو استفاده شود. لایه یونوسفر بالاتر از لایه استراتوسفر قرار دارد.
۳) سومین محموله یک دوربین دوگانه سوار شده بر روی یک ابررایانه است که قرار است از آن برای پردازش و تحلیل عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده توسط خودش استفاده شود. این دستگاه SSIVP نام دارد و متعلق به دانشگاه ایالتی پیتزبورگ (Pittsburg State University) است.
۴)چهارمین محموله یک ماهواره مکعبی به نام ACES-RED-1 است که متعلق به ارتش آمریکا است. در صورتی که این ماهواره مکعبی از آزمایش خود سربلند بیرون بیاید از پلت‌فرم آن در آینده توسط ارتش آمریکا استفاده خواهد شد.
دومین محموله جدا از دراگون این پرتاب ماهواره سنجش از دور OCO-3 متعلق به ناسا است که هدف آن اندازه گیری دی‌اکسیدکربن جو است. OCO مخفف عبارت Orbiting Carbon Observatory است که به معنی (رصدگر مداری کربن) است. این ماهواره که جایگزین OCO-2 شده است ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و عمر آن ۳ سه سال پیش‌بینی شده است. نمونه قبلی در سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد و با این که برای ۲ سال کار طراحی شده بود به مدت ۴ سال کار مفید انجام داد. تجهیزات این ماهواره یک نشانگر آینه دو محوره به همراه یک دوربین با قدرت تفکیک ۱۰۰ متر هستند.


این پرتاب شنبه ۴ می (۱۴ اردیبهشت) ساعت ۲:۴۸ به وقت محلی (۱۱:۱۸ به وقت تهران) از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال در فلوریدا انجام شد. 

 
منبع spacelaunchschedule.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12944
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها