مقابله ماهواره‌ای با زباله‌های دریایی

0 525

زباله‌های دریایی مشکلی جهانی است. میلیون‌ها تن پلاستیک وارد دریاها و اقیانوس‌ها می‌شود و حیات دریایی را به مخاطره می‌اندازند. روش‌های پیشرفته‌ای برای تشخیص و ردیابی پلاستیک‌های دریایی نیاز است. پژوهشگران یونانی در دانشگاه اجین (University of the Aegean) سعی دارند از ماهواره‌های سازمان فضایی اروپا (ESA) برای تشخیص و مقابله با زباله‌های دریایی در دریای اژه بهره گیرند.

این پژوهشگران آزمایشی تمرینی برای کالیبره کردن و اعتبارسنجی توانمندی ماهواره‌ها در تشخیص زباله‌های پلاستیکی در دریا انجام دادند. اهداف این آزمایش قاب‌هایی از جنس پی‌وی‌سی  به ابعاد پنج متر در پنج متر بودند که بطری‌ها  و کیسه‌های پلاستیکی روی آن‌ها نصب شده بود. ماهواره‌های سازمان فضایی اروپا داری دقت ۱۰ متری هستند. اهداف آزمایشی به دریای اژه منتقل شدند و ماهواره‌ها از بالایشان عبور کرده است. نتایج این آزمایش قرار است در نشست سازمان فضایی اروپا در ماه می ۲۰۱۹ در میلان ایتالیا ارائه شود.

نخستین مرحله این  پروژه در سال ۲۰۱۸ انجام گرفت و توانست هدف پلاستیکی بزرگی به مساحت ۱۰۰ مترمربع را از فضا تشخیص دهد. آزمایش امسال با اهدافی کوچک‌تر به اندازه یک‌چهارم اهداف آزمایش قبل انجام شده‌اند. این آزمایش در شرایط آب و هوایی مختلفی انجام شده است.

هرچنداگر مسئله تشخیص قطعات کوچک زباله‌های پلاستیکی با ماهواره‌ها حل شود، مشکل چگونگی جمع‌آوری آن‌ها از دریایی هنوز باقی خواهد بود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12934
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها