تاسیس سازمان فضایی پرتغال

0 336

کشور پرتغال به تازگی با تاسیس سازمان فضایی، شکل رسمی به برنامه‌های فضایی خود بخشیده است. قطعنامه تاسیس سازمان فضایی این کشور در ماه گذشته با حضور جمعی از وزرای پرتغال در شهر پونتا دلگادا (Ponta Delgada)، مرکز مجمع‌الجزایر آزورس آرچیپلاگو (Azores archipelago) که محل قرارگیری سازمان فضایی نیز خواهد بود، به امضا رسید. مجمع‌الجزایر آزورس که در غرب پرتغال و در اقیانوس اطلس واقع شده، به زودی میزبان اولین پایگاه فضایی این کشور و همچنین تجهیزات جدیدی برای ردیابی و نظارت بر ماهواره‌ها خواهد بود.

سازمان فضایی پرتغال که پرتوگال اسپیس (Portugal Space) نام دارد، قرار است از سال 2021 شروع به پرتاب ماهواره‌های کوچک به فضا کند. مانوئل هیتور (Manuel Heitor) وزیر علوم، فناوری و آموزش عالی پرتغال در گزارشی راهبردی با عنوان پرتوگال اسپیس 2030 (Portugal Space 2030) نوشت: «مجمع‌الجزایر آزورس موقعیت ژئو-استراتژیک خاصی برای نصب و راه‌اندازی زیرساخت‌های فضایی به منظور پرتاب ماهواره دارد.» این گزارش اولویت‌های سازمان فضایی پرتغال را در دهه اول فعالیت ترسیم می‌کند.

محل قرارگیری مرکز فرماندهی سازمان فضایی پرتغال، جزیره سانتاماریا (Santa Maria) از مجمع‌الجزایر آزورس می‌باشد که فاصله آن با قاره اروپا و قاره آمریکا تقریبا برابر است و از هر جهت تا فاصله 1500 کیلومتر توسط اقیانوس احاطه شده است. به گفته هیتور، موقعیت این جزیره مزایای بسیاری را برای توسعه زیرساخت‌های فضایی، آنتن‌های ارتباط با ماهواره و خصوصا تاسیسات پرتاب ماهواره دارد. جزیره سانتاماریا همچنین محل قرارگیری یکی از ایستگاه‌های ردیابی سازمان فضایی اروپا (ESA) می‌باشد. این ایستگاه با مجهز بودن به یک تلسکوپ 5.5 متری، پرتاب‌های انجام‌شده از پایگاه گویان فرانسه را تحت نظر دارد.

شایان ذکر است که نداشتن سازمان فضایی به معنی عدم فعالیت پرتغال در زمینه فضایی نبوده است. بنیاد علوم و فناوری پرتغال (FCT) از سال 2009 تاکنون وظیفه نظارت بر فعالیت‌های فضایی این کشور را بر عهده داشته و همچنین این کشور از سال 2000 عضوی از سازمان فضایی اروپا می‌باشد. با تاسیس سازمان فضایی پرتغال، سازمان FCT همچنان به همکاری با ESA، مرکز ملی نوآوری پرتغال و سازمان‌های تحقیقاتی دیگر ادامه می‌دهد. گزارش فضایی 2030 پرتغال نیز بر همکاری با کشورهای دیگر تاکید دارد.

از دیگر برنامه‌های سازمان فضایی پرتغال می‌توان به توسعه ماهواره‌بر بومی برای پرتاب ماهواره‌های کوچک و اجاره پایگاه پرتاب به شرکت‌های توریسم فضایی اشاره کرد. با تاسیس این سازمان، پرتغال به جمع بیش از 70 کشوری پیوست که سازمان فضایی دولتی خود را تاسیس کرده‌اند.

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12925
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها