1398/02/24

تجهیزات برزیلی برای رصد شراره‌های خورشید از فضا

نسخه جدیدی از تجهیزات سولارتی (Solar T)، که به منظور اندازه‌گیری شراره‌های خورشیدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال خواهد شد در برزیل توسعه می‌یابد. این تلسکوپ نورسنج جدید که سولارتراهزتر (Solar-THz) نام دارد، در سال 2022 پرتاب و در یکی از ماموریت‌های ایستگاه فضایی به آن نصب و فعال خواهد شد.
تجهیزات برزیلی برای رصد شراره‌های خورشید از فضا

نسخه جدیدی از تجهیزات تلسکوپ سولارتی (Solar T)، که به منظور اندازه‌گیری شراره‌های خورشیدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال خواهد شد در برزیل توسعه می‌یابد. این تلسکوپ نورسنج جدید که سولارتراهزتر (Solar-THz) نام دارد، در سال 2022 پرتاب و در یکی از ماموریت‌های ایستگاه فضایی به آن نصب و فعال خواهد شد.

این تلسکوپ در فرکانس 0.2 تا 15 تراهرتز که فقط در فضا قابل اندازه‌گیری است رصد خواهد کرد. همزمان با آن، یک تلسکوپ زمینی در آرژانتین نصب خواهد شد. این تلسکوپ جدید که در سال 2020 آماده می‌گردد، در فرکانس 15 تراهرتز به رصد خواهد پرداخت.
بخش زیادی از تلسکوپ نورسنج جدید در روسیه ساخته خواهد شد، اما بخشی از تجهیزات تلسکوپ مانند آشکارسازها و قطعاتی که برای تنظیم کل ابزار مورد استفاده قرار خواهد گرفت در برزیل ساخته خواهد شد.
آینده تجهیزات چتین تلسکوپ‌هایی به حسگرهای گرافن وابسته است. این تلسکوپ شامل حسگرهای گرافنی است که نسبت به فرکانس تراهرتز بسیار حساسند، می‌توانند قطبش امواج را تشخیص دهند و بصورت الکترونیکی تنظیم شوند. در حال حاضر آزمایش‌های مربوط به تولید این آشکارسازها در مرکز تحقیقات گرافن و نانو (MackGraphe) در دانشگاه مکنزی برزیل  در دست انجام است.

تلسکوپ سولارتراهرتز یک نسخه پیشرفته از تلسکوپ نورسنج سولار‌تی است. سولار- تی در سال 2016 توسط ناسا در قطب جنوب در یک بالن استراتوسفریک به مدت 12 روز در ارتفاع 40 هزارمتری پرواز کرد. سولار-تی انرژی حاصل از شراره‌های خورشیدی را در دو فرکانس 3 تا 7 تراهرتز که مربوط به بخشی از اشعه مادون قرمز دور می‌باشد را ثبت کرد. شرارهٔ خورشیدی از انفجار بزرگ در اتمسفر خورشید بوجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد شش ضربدر ۱۰ بتوان ۲۵ ژول می‌شود.

سولار-تی توسط پژوهشگران مرکز اخترفیزیک و اخترشناسی رادیویی دانشگاه مکنزی و با همکاری محققان دانشگاه کامپیناس در برزیل طراحی و ساخته شده است. اکنون این پژوهشگران با همکاری محققان بنیاد فیزیک لیبیدیف (Lebedev Physics Institute) در روسیه، نسخه توسعه یافته یعنی سولارترازهرتز را طراحی خواهند کرد. دانشگاه گلاسکو نیز در این پروژه همکاری دارد.

منبع: spacedaily