تصاویر ناسا از احیای دریاچه ارومیه خبر می‌دهند

0 1,264

سازمان فضایی آمریکا اخیراً تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده است که آخرین وضعیت دریاچه ارومیه را قبل و بعد از بارندگی‌های اخیر نشان می‌دهد. از این تصاویر متوجه می‌شویم که بارندگی‌های سیل‌آسا باعث شده است تا وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به ۴ ماه اخیر روند بهبودی را طی کرده باشد و بار دیگر سطح آب این دریاچه که به نگین فیروزه‌ای آذربایجان نیز معروف است، افزایش پیدا کند.

جزئیات احیای دریاچه ارومیه 
ناسا به کمک ماهواره ترا (Terra) آخرین تصاویر و وضعیت دریاچه ارومیه را بررسی و اعلام کرد به دلیل بارندگی‌های مناسب پاییز سال ۹۷ و بهار سال ۹۸ سطح دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۶۲ سانتی‌متر افزایش پیداکرده است. در گزارش ناسا به بی‌سابقه بودن این حجم از بارندگی‌ها در ۵۰ سال گذشته اشاره شد که بسیاری از استان‌های ایران طی ماه گذشته به‌نوعی با بارش‌های فصلی شدید و سیل‌آسا درگیر شده‌اند.

البته دولت نیز با اجرای طرح‌های زیادی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان آب‌های حاصل از باران را به سمت دریاچه هدایت کرده است، اما اصلی‌ترین دلیل احیای دریاچه ارومیه لایروبی ۲۴۵ کیلومتری ۱۴ رودخانه در این استان‌ها است که با هزینه ۴۳۷ میلیارد تومانی انجام‌شده است. گفتنی است دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ با مشکل کم‌آبی مواجه شد و بر اساس آمارهای بین‌المللی حدود ۸۰ درصد از مساحت این دریاچه تا سال ۲۰۱۵ خشک شد. در همین راستا کارشناسان داخلی و خارجی بر این باورند که همکاری و مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف از سوی دولت می‌تواند به احیای دریاچه ارومیه کمک کند.

 
منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12918
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها